Hej. Bor i ett 1900tals-hus med självdrag. Ska ställa ett torkskåp i källaren för att jag har lessnat på blöta barnkläder i hallen. Kan också tänka mig att det kommer hängas in någon enstaka tvätt ibland men det mesta där går i tokrtumlare.
Där skåpet är tänkt att stå finns idag ingen frånluftskanal så tanken var att fixa en.
Tänkte en vägggenomföring(yttervägg), kallrasskydd, fläkt, spirorör fram till torkskåpet, det kommer inte stå i ett rum med yttervägg. Är det bäst att sätta slangen från torkskåpet direkt mot spiroröret eller ska jag använda mig av dragavbrott?
En tanke med att sätta fläkt vid ytterväggen var att då kan jag sätta en t-förgrening på röret och samtidigt få lite bra utsug från hobbyrummet i framtiden om man ska pyssla med något lim/färg eller något där det är bra med rejäl ventilation. Hobbyrummet är alltså mot ytterväggen och torkskåpet ska stå i rummet bredvid.

Någon som har några tankar om det? Är helt novis på detta med vilka prylar jag ska köpa.

• Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
Jag vill gärna också lära mig om detta. Så mycket att förstå när man renoverar!

Hej Per Henrik!

Kom du vidare med denna plan?

Vänligen,
Fredrik

K Kird3rf skrev:
Hej Per Henrik!

Kom du vidare med denna plan?

Vänligen,
Fredrik
Hej. Nej inte än tyvärr. Tänker att jag sätter en pax kanalfläkt vid väggenomföringen och hoppas på det bästa. Det jag inte har koll på i dagsläget är om jag förstör det befintliga självdraget.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.