Har problem med att passa in Ikeas Maximera lådor i köksskåp Metod. Har valt 4 låga lådor överst + 1 medium + 1 hög längst ned. Om vi monterar skenorna som ska hålla lådorna enl Ikeas instruktioner kommer lådfronten på mediumlådan (ovanför den nedersta) att överlappa den nedersta. Vi löste det genom att fästa skenorna i de nedre skruvhålen (vilket är fel enl instruktionen). Men då uppstår ett annat problem. Lådorna flyttas ju upp en cm, vilket innebär att de tar i den övre tvärskenan som håller ihop metodskåpet. Oj, nu vet jag inte om denna beskrivning blev begriplig). Hur är det tänkt egentligen? Blir inte klok på detta. Någon som kanske har stött på liknande problem och lyckats lösa det?

T
Följ instruktionerna mer noga så löser det sig men troligtvis har du vänt fästena som man fäster i lådfronten på fel håll, alltså aluminiumfästen som ser ut som ett T och har tre hål i sig. Dessa är lätt att göra fel på och då händer det att lådfronterna överlappar varandra om man satt dessa dessa fästen fel eller vänder på fel håll när trycker ihopa fronten med lådinsatsen.

rjtdHtp.jpg

Redigerat:
Jag har samma erfarenhet, men med två lådor. Vi fick flytta den övre skenan ett hack, minns inte åt vilket håll. Då blev det perfekt.

Tror inte vi har vänt något åt fel håll :rolleyes:

T tank77 skrev:
Följ instruktionerna mer noga så löser det sig men troligtvis har du vänt fästena som man fäster i lådfronten på fel håll, alltså aluminiumfästen som ser ut som ett T och har tre hål i sig. Dessa är lätt att göra fel på och då händer det att lådfronterna överlappar varandra om man satt dessa dessa fästen fel eller vänder på fel håll när trycker ihopa fronten med lådinsatsen.

[bild]
Tack för snabbt svar. Jag har kollat detta men kanske ändå missat nåt. Får göra ett nytt försök

L Låset skrev:
Jag har samma erfarenhet, men med två lådor. Vi fick flytta den övre skenan ett hack, minns inte åt vilket håll. Då blev det perfekt.

Tror inte vi har vänt något åt fel håll :rolleyes:
Vi vände på den övre skenan som håller ihop skåpen. Då blev det några mm utrymme, men inser att det inte är menat så.

Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Vi vände på den övre skenan som håller ihop skåpen. Då blev det några mm utrymme, men inser att det inte är menat så.
Okej. Jag ska försöka komma ihåg att fota nån gång och visa vad jag menar. Vi har inte flyttat in än.

• Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.