Har köpt hängrännor och skulle börja montera upp dem. Insåg plötsligt att det är lite knepigt att stå på en stege och montera upp dem. Stegen lutar ju normalt mot hängrännan när man lutar den mot taket. Men nu då jag plockat bort dom gamla plastrännorna så lutar ju stegen direkt mot taket. Och då är det ju lite knepigt att klämma in den nya hängrännan där emellan.

Hur gör andra detta moment? Behöver man verkligen byggställning? Eller borde man köpa såna där väggstöd för stegen (som håller ut stegen en bit från väggen, som man kan använda för målning t.ex.)?

Det funkar ju på de ställen där det är så högt att man kan luta stegen mot väggen under taket. Men även då kunde det förstås vara bekvämt med ett väggstöd för att slippa luta sig bak för att komma åt.
 
Det brukar fungera med stege, men det kan bli något obekväm arbetsställning. Personligen accepterar jag detta för mindre hus för att slippa kostnaden och omaket att hyra en byggställning.

För övrigt skulle jag inte rekommendera att luta stegen mot hängrännorna. Varken rännan eller fästena är konstruerade för att ta kraft i den riktningen och risken är att man skadar något, eller i värsta fall att rännan släpper och stegen faller :eek:
 
Så är det förstås. Men om man inte har något väggstöd till stegen är det hängrännan som stegen brukar luta mot.

Men det kan nog vara dags att fixa något sånt.
 
Hur långa sektioner takfotsbrädor brukar ni sätta upp från stege? Höjd 8 meter till takfoten och tänkt montera från stege.
 
Är det 8 meter till backen skulle jag inte stå och vingla på en stege, skaffa en lift eller ställning.
 
  • Gilla
PeterJeffrey och 2 till
  • Laddar…
8 meter upp håller jag med Fotografen. Här i stan hyr målarfirmorna ut sina enkla liftar på helgerna för att få de betalda, kostar inte mer än en tusing för en helg. en sådan hade jag hyrt om jag skulle göra något mer än bara inspektera på den höjden.
 
  • Gilla
PeterJeffrey och 1 till
  • Laddar…
Att montera något på 8 m höjd från stege är rena vansinne. Kanske jag är skadad av allt säkerhetstänk på jobbet men tänk hur mycket du skulle ångra den dagen du hamnar i rullstol. Tänk även på din familj. Är det värt mot att spara ett par tusenlappar?
 
  • Gilla
PeterJeffrey och 2 till
  • Laddar…
Ni har rätt, det får bli en bomlift över en helg. Gjort en del jobb på takfoten från stege men det är såklart en helt annan femma att vingla med sektioner där jag redan monterat konsolerna för hängrännorna.
 
  • Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
Renoverar ett tak där hängrännorna sitter skruvade i plåten . Finns inget trä att skruva i och således inget vettigt sätt ett få ett bra ” lut ” på rännorna . Någon med idéer om hur en lösning kan tänkas se ut?
 
S SnickareHobb skrev:
Har köpt hängrännor och skulle börja montera upp dem. Insåg plötsligt att det är lite knepigt att stå på en stege och montera upp dem. Stegen lutar ju normalt mot hängrännan när man lutar den mot taket. Men nu då jag plockat bort dom gamla plastrännorna så lutar ju stegen direkt mot taket. Och då är det ju lite knepigt att klämma in den nya hängrännan där emellan.

Hur gör andra detta moment? Behöver man verkligen byggställning? Eller borde man köpa såna där väggstöd för stegen (som håller ut stegen en bit från väggen, som man kan använda för målning t.ex.)?

Det funkar ju på de ställen där det är så högt att man kan luta stegen mot väggen under taket. Men även då kunde det förstås vara bekvämt med ett väggstöd för att slippa luta sig bak för att komma åt.
Här finns tydlig information på sidan 17-20

https://www.av.se/globalassets/file...skydda-dig-mot-fallrisker-broschyr-adi698.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.