Hej!

Jag vill montera en fönsterbräda i mitt kök, där det för nuvarande sitter en fönstersmyg. Denna är bara 10cm bred på ovansidan, och vad jag vill ha är 20 cm för att kunna ställa växter och liknande.

Det jag hade tänkt är att bara ha en planka, sågad till de rätta måtten och limma den på smygen med ett starkt monteringslim, men är tveksam till om det kommer att hålla då 50% av brädan kommer hänga utanför. Utöver det så är smygen också målad, så även färgen behöver klara av tyngden av brädan.

Jag är en total nybörjare vad gäller sånt här, så jag söker en så simpel lösning som möjligt, men som ändå kommer hålla. Att använda lim + möbelvinklar under hade varit ett alternativ men smygen sticker ut 1-2cm från väggen på undersidan så där blir ett gap isåfall.

Hur kan man lösa detta?
 
  • Vit fönsterlåsning monterad på en fönsterkarm i ett ljusfyllt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Ri Br skrev:
tveksam till om det kommer att hålla då 50% av brädan kommer hänga utanför.
ett bra monteringslim och rugga upp färgen lite så bör det hålla ,om du är orolig så kan du sätta 1 skruv ner i smygen på var sida.
det ökar risken för kondes på rutan om du sätter en bräda som sticker ut 10cm från smygen
 
1+ på att lim kommer hålla. Vill du kunna ta bort den hel i framtiden så ta vanligt silikon det kommer också fungera men bra mycket enklare att ta bort.
 
T tergo skrev:
ett bra monteringslim och rugga upp färgen lite så bör det hålla ,om du är orolig så kan du sätta 1 skruv ner i smygen på var sida.
det ökar risken för kondes på rutan om du sätter en bräda som sticker ut 10cm från smygen
Tack för input, och bra ide med att sätta ner en skruv också, det skulle nog få mig att känna mig tryggare! Vad menar du med att rugga färgen?

Och angående kondens på rutan, skulle det bero på värme som kommer nerifrån? För även om jag har ett element under fönstret så är det aldrig igång.
T tergo skrev:
färgen
 
R Ri Br skrev:
Vad menar du med att rugga färgen?
slipa lite för att få bort den blanka ytan då fäster limmet bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.