Hej, jag undrar om någon har monterat på en IVT490 självluftningssystem.
Min panna är från 2004 och man måste fylla på med vatten flera gånger per vecka. expansion kärlet, elpatron, kretskort, över trycksventill mm. är byta.
Jag har vattenburen golvvärme på nedre och övre våning med värme återvinning.
Det kanske heter luft luft.

Jag skulle vilja montera på ett system där den fyller på med vatten själv, när trycket sjunker, samtidigt som den avluftar själv.

Finns det någon rörmokare som kan ge förslag eller som har redan bygg själv.
Tacksam för svar.

Hej. Välkommen.
Steg ett brukar annars vara att hitta och åtgärda orsaken till att du får fylla på med vatten (Alltså hitta och laga läckan)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Hitta läckan innan du har en stor vattenskada.

C Coster skrev:
Min panna är från 2004 och man måste fylla på med vatten flera gånger per vecka. expansion kärlet, elpatron, kretskort, över trycksventill mm. är byta.

Jag skulle vilja montera på ett system där den fyller på med vatten själv, när trycket sjunker, samtidigt som den avluftar själv.

Tacksam för svar.
Låna eller hyra en värmekamera nu vid kallt väder. Kanske lättare att hitta vart de läcker med en sådan.

R roke skrev:
Hej. Välkommen.
Steg ett brukar annars vara att hitta och åtgärda orsaken till att du får fylla på med vatten (Alltså hitta och laga läckan)
Hej, jag hittar ingen läcka. Jag har fördelare på övre och undervåningen samt under varmvattenberedaren. Men kan inte se någon läckage. Under sommaren bytes vattenmätare, men hur länge ska man fylla på. Det är nu flera månder sedan, när det blir kallt så får jag fylla på ofta, men blir det plus grader så behöver man inte fylla på så ofta. Jag kan inte se att det finns luft i systemet. Nästan varje gång jag fyller på med vatten, så luftar jag systemet, det kommer bara vatten.

Kolla förtrycket i kärlet, det sitter en bilvemtil under plastlocket. Peta på piggen, det ska komma luft inget vatten. Har du en pump som kan du kan pumpa en bil med. Då får du tappa ur vatten till noll på manometern och mäta trycket, det ska vara ca 0,6 bar. är det för lågt så pumpa i luft, stiger manometern, tappa ur mer vatten. Kärlet ska vara tomt när rätt tryck stannar. Sen fylla till ca 0,8 - 0,9 bar med vatten.
Det är så att om trycket åker JOJO så är kärlet en bra kanditat.

C Coster skrev:

Tacksam för svar.
Hur ska Du då veta om det finns en liten läcka? Du har ngt problem om Du behöver fylla på ofta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.