4 432 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Montera braskamin själv
kolla med kommunen angående skorstenens höjd över tak, brukar vara 1 meter.
Har monterat min kamin (handöl 10) själv, och det fanns inga problem med montering.
Spisen kommer färdig och skorstensrören kommer i 1 meters bitar (tror jag det var)
friskluft uteifrån (ett spirorör) är nödvändigt, om det skall funka.
Bygglov måste ni ha.
Sotarmästaren besiktigar.
Har monterat min kamin (handöl 10) själv, och det fanns inga problem med montering.
Spisen kommer färdig och skorstensrören kommer i 1 meters bitar (tror jag det var)
Bygglov måste ni ha.
det är 1 meter över takets högsta punkt som gäller.
Måste det vara spirorör. Funkar det inte med avloppsrör i närheten av eldstaden. Det borde väl inte vara någon värme där att tala om eller måste man koppla på den fysiskt mot kaminen? Jag hade nämligen tänk att den sticker fram lite ur väggen bakom kaminen bara.kolla med kommunen angående skorstenens höjd över tak, brukar vara 1 meter.
Bygglov måste ni ha.
Vilken dimension rekomenderar du.
Jag tycker spirorör låter enklast och lämpligast. har ingen aning om vad sotarmäster anser om plaströr. Mitt spiro är ingjutet i plattan, så ett plaströr där, kanske inte har någon betydelse. 120--160mm är en lämplig storlek på röret, om det gäller längd under 5meter. Om kaminen har anslutning till uteluft, är det enklast att använda detta, annars får du arangera ett spjäll eller annan avstängning när inte spisen användes.polanders skrev:
avloppsrör är förbjudna