Är det någon som gjort det? Har fått en offert på 12 000 för arbete med en skorsten som ska ligga utanpå taket efter takvinkeln! Är det svår eller klarar man det om man är normal händig? Vill ju att det ska bli säkert också. :-/

Vad menar du med att den skall ligga utanpå taket efter takvinkeln?
Skall den inte bara gå igenom taket och sen rakt upp?

Nej vi ska ha den mot en yttervägg på en 1 1/2 plans villa och då skulle det se konstigt ut och ha den rätt upp.

kolla med kommunen angående skorstenens höjd över tak, brukar vara 1 meter.
Har monterat min kamin (handöl 10) själv, och det fanns inga problem med montering.
Spisen kommer färdig och skorstensrören kommer i 1 meters bitar (tror jag det var)
friskluft uteifrån (ett spirorör) är nödvändigt, om det skall funka.
Bygglov måste ni ha.
Sotarmästaren besiktigar.

Tack för det, jag tror vi provar själva bygglov är sökt och det är väl inte värre än att vi får ta hjälp om vi känner att vi behöver :)

det är 1 meter över takets högsta punkt som gäller.

kolla med kommunen angående skorstenens höjd över tak, brukar vara 1 meter.
Har monterat min kamin (handöl 10) själv, och det fanns inga problem med montering.
Spisen kommer färdig och skorstensrören kommer i 1 meters bitar (tror jag det var)
friskluft uteifrån (ett spirorör) är nödvändigt, om det skall funka.
Bygglov måste ni ha.
Sotarmästaren besiktigar.
Måste det vara spirorör. Funkar det inte med avloppsrör i närheten av eldstaden. Det borde väl inte vara någon värme där att tala om eller måste man koppla på den fysiskt mot kaminen? Jag hade nämligen tänk att den sticker fram lite ur väggen bakom kaminen bara.
Vilken dimension rekomenderar du.

polanders skrev:
Måste det vara spirorör. Funkar det inte med avloppsrör i närheten av eldstaden. Det borde väl inte vara någon värme där att tala om eller måste man koppla på den fysiskt mot kaminen? Jag hade nämligen tänk att den sticker fram lite ur väggen bakom kaminen bara.
Vilken dimension rekomenderar du.
Jag tycker spirorör låter enklast och lämpligast. har ingen aning om vad sotarmäster anser om plaströr. Mitt spiro är ingjutet i plattan, så ett plaströr där, kanske inte har någon betydelse. 120--160mm är en lämplig storlek på röret, om det gäller längd under 5meter. Om kaminen har anslutning till uteluft, är det enklast att använda detta, annars får du arangera ett spjäll eller annan avstängning när inte spisen användes.

avloppsrör är förbjudna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.