Ska ta bort rören till en bortplockad radiator. Kommer eventuellt vilja dra rör till en annan plats senare. Tänkte sätta en avstängningsventil så att jag slipper tömma systemet nästa gång, och kanske en propp på det.
Vackert illustrerat nedan.
Grönt stålrör till höger ska bort (Rött kryss)
Avstängningsventil och propp ska på någonstans (Blått)
Eventuell framtida rördragning 180 grader (Lila)
Förstår inte vad alla rördelar mellan t-koppling och stålrör gör.
Vackert illustrerat nedan.
Grönt stålrör till höger ska bort (Rött kryss)
Avstängningsventil och propp ska på någonstans (Blått)
Eventuell framtida rördragning 180 grader (Lila)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inte vad alla rördelar mellan t-koppling och stålrör gör.
- Var är lämpligast att sätta avstängning?
- Vilka rördelar och storlekar behöver jag?
- T-koppling är märkt 3/8. Avstängning G10 utvändig till G? Tänker att det beror på vilken rördimension som är lämplig att dra i framtiden. Ska enbart gå till 1 element.
- Kan jag sätta prop direkt på avstängning?
- Är det rimligt att göra den framtida rördragningen som ritat, dvs svänga tillbaka samma väg rören kommer från?
Borde gå med en 3/8 avstängningsventil med klämring (rsk 8540726). Så skruvar du bort klämringen och applicerar lin på gängen och drar fast den rakt in i t-röret efter du proppat (rsk 1945963) sidan du inte ska använda. Kan du sedan dra 12 koppar till radiatorn mha klämringskopplingar.
Det är rimligt att göra den framtida rördragningen sådär förutsatt att det inte blir en högpunkt som samlar luft.
Det är rimligt att göra den framtida rördragningen sådär förutsatt att det inte blir en högpunkt som samlar luft.
Tackar och bockar.Grylf skrev:Borde gå med en 3/8 avstängningsventil med klämring (rsk 8540726). Så skruvar du bort klämringen och applicerar lin på gängen och drar fast den rakt in i t-röret efter du proppat (rsk 1945963) sidan du inte ska använda. Kan du sedan dra 12 koppar till radiatorn mha klämringskopplingar.
rsk 8540726 verkar vara 12 x 12? Då behöver jag någon typ av nippel G10 x 12 först?
Högpunkt skulle vara om jag drar röret upp och sen ner (∩⊓⋀)? Vänster och upp genom taket borde vara okej.
Finns det något bra (billigare) alternativ till koppar rör? Nästan allt ska dras genom källaren. Eventuellt om man kan gå över till koppar eller nått man kan måla sista biten.
Försöker mig på en bump här.
Vilka delar krävs för att gå från invändig G10 till avstängningsventil + propp där proppen senare ska bytas ut mot ex 12 eller 15mm kopparrör med klämringskoppling?
Får inte riktigt ihop det med delarna Grylf föreslår.
Vilka delar krävs för att gå från invändig G10 till avstängningsventil + propp där proppen senare ska bytas ut mot ex 12 eller 15mm kopparrör med klämringskoppling?
Får inte riktigt ihop det med delarna Grylf föreslår.
g10 och 12 är samma gäng
Så länge en framtida radiator är högre upp så går det bra för då kan du lufta i den. Som sagt gå inte upp och ned igen utan luftning
Du kanske kommer billigare undan med elförzinkade stålrör. Går bra på värme men inte vatten.
Så länge en framtida radiator är högre upp så går det bra för då kan du lufta i den. Som sagt gå inte upp och ned igen utan luftning
Du kanske kommer billigare undan med elförzinkade stålrör. Går bra på värme men inte vatten.
Tack för tålamodet
Finns det det någon trevlig tabell eller liknande för alla storlekar, speciellt rördimension till gängdimension? Kan i och för sig gissa mig till
8mm => 6
10mm => 8
12mm => 10
15mm => 15?
...
Fast känns inte som det stämmer riktigt?...
Man blir lite smått galen på alla R, G, tum, mm, osv.
Hade precis greppat hur gängstorlekar hänger ihop.
Fick inte ihop gängmåttet för G10 med 12mm rör, men det är klart mutter och klämring ska ju gå ovanpå 12mm röret.
Finns det det någon trevlig tabell eller liknande för alla storlekar, speciellt rördimension till gängdimension? Kan i och för sig gissa mig till
8mm => 6
10mm => 8
12mm => 10
15mm => 15?
...
Fast känns inte som det stämmer riktigt?...
Man blir lite smått galen på alla R, G, tum, mm, osv.
Hade precis greppat hur gängstorlekar hänger ihop.
Fick inte ihop gängmåttet för G10 med 12mm rör, men det är klart mutter och klämring ska ju gå ovanpå 12mm röret.
Redigerat:
Nej, det enda som är konsekvent är att 15 & 12 klämringskoppling har rörgänga. Sedan håller inte den tesen för andra dimensioner. Då måste man köpa exempelvis r20x22 förutom 10 som är samma som 12. Sedan är det M-gängor på radiatorkoppel. Så är det något annat på pumpar & alla varumärken har olika dimensioner. Så rör är enkelt om man har rätt grejjor annars inte så lätt.