Jag har efter att ha sett priserna på kalciumsilikatskivor blivit sugen på att istället montera fibercement med luftspalt bakom min kamin. Kaminen är gammal och har ingen dokumentation, så jag kan inte få vägledning där, och jag har inte lyckats få tag i varken sotaren eller den som ska inspektera installationen på fredag för att kunna få klarhet i frågan.
Jag har hittat denna post som påstår att varje lager mineritskiva med 30 mm luftspalt halverar avståndet till varma delar. I mitt fall är 250 mm tillräckligt, så jag borde därmed kunna montera en fibercementskiva med luftspalt enligt detta och därmed vara hemma. Dock finns inga referenser, så jag är lite tveksam till att bara svälja det rakt av.
https://www.byggahus.se/forum/threads/avstand-kamin-braennbart.156801/#post-1169174
Input kring detta? Tjocklek på fibercementskivan exempelvis?
Utrymmet för installationen är i övrigt torrt och vanlig rumstemp.
Jag har hittat denna post som påstår att varje lager mineritskiva med 30 mm luftspalt halverar avståndet till varma delar. I mitt fall är 250 mm tillräckligt, så jag borde därmed kunna montera en fibercementskiva med luftspalt enligt detta och därmed vara hemma. Dock finns inga referenser, så jag är lite tveksam till att bara svälja det rakt av.
https://www.byggahus.se/forum/threads/avstand-kamin-braennbart.156801/#post-1169174
Input kring detta? Tjocklek på fibercementskivan exempelvis?
Utrymmet för installationen är i övrigt torrt och vanlig rumstemp.
Ett tips:
Kontakta sotaren igen, men be att få prata med någon "oldtimer" där.
De flesta har bara koll på standard-lösningar och om det inte finns som ett exempel i deras pärm blir det inte godkänt...
Själv gjorde jag om en genomföring bakom en kamin där regelverket var: 2mm stålrör, Xcm stenull kring röret, sedan Xcm luftspalt och därefter en icke-brännbar skiva. Sedan är det helt okej med brännbart material.
Då jag ändå behövde göra om en del av väggen, behövde köpa en rulle stenull och ville vara extra säker så var min lösning att bygga med stålreglar, stenull och mineritskivor (och en murad yttervägg)
Dvs, det var över en meter stenull åt varje håll kring röret till brännbart material.
Det gick inte att få godkänt förrän jag tjatat mig upp i hierarkin hos sotaren och pratade med en äldre sotare med sunt förnuft som kunde ta egna beslut då det var rätt uppenbart att min lösning överskred de krav de hade.
Edit: Gällande tjocklek på skivan så körde jag med standard-varianten. 8mm.
De flesta har bara koll på standard-lösningar och om det inte finns som ett exempel i deras pärm blir det inte godkänt...
Själv gjorde jag om en genomföring bakom en kamin där regelverket var: 2mm stålrör, Xcm stenull kring röret, sedan Xcm luftspalt och därefter en icke-brännbar skiva. Sedan är det helt okej med brännbart material.
Då jag ändå behövde göra om en del av väggen, behövde köpa en rulle stenull och ville vara extra säker så var min lösning att bygga med stålreglar, stenull och mineritskivor (och en murad yttervägg)
Dvs, det var över en meter stenull åt varje håll kring röret till brännbart material.
Det gick inte att få godkänt förrän jag tjatat mig upp i hierarkin hos sotaren och pratade med en äldre sotare med sunt förnuft som kunde ta egna beslut då det var rätt uppenbart att min lösning överskred de krav de hade.
Tack för bra svar, ska såklart ringa vidare imorgon för att försöka reda ut vad som gäller. För min del finns det ingen möjlighet att ändra betingelserna nämnvärt. Skorstenen står där den står, och kaminen hamnar där den gör. Det är dock 30-35 cm från OSB, därav min ovilja att köpa de svindyra skivorna om det finns en annan lösning.Dowser4711 skrev:
Ett tips:
Som sagt, det finns många sätt att lösa problemet på, men du måste få det godkänt i slutänden. Så bästa alternativet är att prata med sotaren. Då kan de dels berätta vad du kan göra rent praktiskt inom en rimlig budget och dels säkerställa att det blir något som de godkänner.jonmo skrev:
Tack för bra svar, ska såklart ringa vidare imorgon för att försöka reda ut vad som gäller. För min del finns det ingen möjlighet att ändra betingelserna nämnvärt. Skorstenen står där den står, och kaminen hamnar där den gör. Det är dock 30-35 cm från OSB, därav min ovilja att köpa de svindyra skivorna om det finns en annan lösning.
Mitt råd är mer att säkerställ att du pratar med någon som faktiskt tänker själv inte bara utgår från standard-exemplen.
Detta var utmärkt. Tack!H hakfre skrev:
Ska som sagt ligga på för att försöka få tag i sotaren idag, men jag tror att det blir vanlig fibercement och hemtillverkade distanser på 30 mm.
Kolla också så dom godkänner en gammal kamin utan papper innan du lägger för mycket jobb och pengar på detta.
Bygger vidare på snickarboden, trevligt att man nu har lite värme! Provar samtidigt ut hur mycket bränsle man ska ha, det visar sig att man kan elda på rätt bra om man försöker.
Sotaren sa att en brännbar vägg får bli 85 grader utan att det är någon fara, så i teorin behöver jag inte ens de monterade skivorna.
Sotaren sa att en brännbar vägg får bli 85 grader utan att det är någon fara, så i teorin behöver jag inte ens de monterade skivorna.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara