Hej,
Jag håller som bäst på att bygga ett hus i lösvirke. Taklösningen är av typen mötande pulpettak.
Sitter nu och fungerar på hur man löser anslutningen mellan tak och vägg. Det jag mest funderar på är om man kan sätta panelen direkt på plåten som jag har ritat in i skissen. Eller om man sätter fast plåten på spikläkten, sen sätter man ytterligare en distans av något slag och därpå spikar man panelbrädorna.
Detta för att undvika att eventuell fukt kryper upp mellan panelen och plåten. (kapilärkraften?)
Någon som har erfarenhet om hur man brukar göra?`
Jag håller som bäst på att bygga ett hus i lösvirke. Taklösningen är av typen mötande pulpettak.
Sitter nu och fungerar på hur man löser anslutningen mellan tak och vägg. Det jag mest funderar på är om man kan sätta panelen direkt på plåten som jag har ritat in i skissen. Eller om man sätter fast plåten på spikläkten, sen sätter man ytterligare en distans av något slag och därpå spikar man panelbrädorna.
Detta för att undvika att eventuell fukt kryper upp mellan panelen och plåten. (kapilärkraften?)
Någon som har erfarenhet om hur man brukar göra?`
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Du behöver justera detaljen så att luftningen av det nedre taket har någonstans att hitta ut också.
Liknande trådar
-
Dimension och cc-avstånd takstolar pulpettak.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ritning frigge med pulpettak 10-15 kvm
Bästa sätt att förstärka ett pulpettak - förråd
Attefallsbyggnad pulpettak - taklutning
Trebolit ytpapp Glaciär på pulpettak - lämna klisterkant på sista våden?
Tak & Vind