N
FreQa FreQa skrev:
Har någon hört om möss dunsar fram när de springer i bjälklaget? Hörde ljud från väggen och det lät som den hasade och sen dunsade ner. När den sprang under golvbrädorna dunsade det också. Jag tror f-n det är en råtta!
Brukar få in en några av sorten större skogsmus på hösten och när de hålls på vinden kan det dunsa ganska rejält ibland.
 
Bekanta hade en råtta i huset, dom såg den aldrig med märkte av den, bla så var en stor godisskål tömd, nästan så dom blev osams om vem som hade smällt i sig alla godisar 😄

Dom fick den tillslut med råttgift, tyvärr dog den i en vägg så dom fick leva med liklukt någon månad 😬
 
  • Haha
pennybridge
  • Laddar…
Kanske är en sån här
 
  • Man i röd jacka ler bredvid upphängt stort pälsvarelse med textlogga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
lat och 1 till
  • Laddar…
Jag har en råttfälla med en ordentligt stor bit råttgift i.

Hört att dessa funkar bra men att möss går ocj dör mellan väggar eller uppe i tal. Sedan luktar det lik.

Stämmer det?
 
T TypRätt skrev:
Jag har inget bildbevis för hade jag sett djuret hade det varit dött vid det här laget (undantaget om det var en mini-enhörning). Det rör sig enbart runt i den vägg som skiljer det gamla huset och den tillbyggnad som tidigare ägare gjort. Alltså inte inne i öppna ytor utan enbart inne i väggen. Vart den kommer in i huset är ett mysterium, om inte genom något avlopp så under trallen på ovansidan huset, men där kommer jag inte åt med annat än att jag river bort trallen o det är jag inte så sugen på.

Men enligt Anticimex hade jag då sett dem springa på tomten vilket jag aldrig har så det gör väl att även jag ändå måste luta mig mot att det skulle finnas någon gammal avloppstam kvar. Eller så gjorde förra ägarna en fuling o drog dränering till spillvatten och att de kommer genom dem och upp genom någon spolrör under trallen. Högst oklart för mig.
Kan det vara en Stenmård?
 
Väcktes av 3åringen som undrade vad som satt på hans tröskel.
Utrustad med sopborste och med stängd dörr vann jag detta slaget, och är en erfarenhet rikare krigsföringsmässigt
 
  • Gilla
minitoy och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Kanske är en sån här
Kanske en ROUS?

 
kashieda kashieda skrev:
Kanske en ROUS?

[media]
Har inte hört något morrande än men i övrigt verkar det rimligt så köper den teorin. Skulle också kunna vara någon form av utomjording. Känns inte allt för avlägset att de skulle finnas ett maskhål i innerväggen, min frus garderob verkar besitta ett svart hål med en einstein-rosen brygga till det svarta hålet i min plånbok.
 
  • Gilla
  • Haha
Cambudgie och 4 till
  • Laddar…
Men är det verkligen normalt att man hör möss i ett hus från 2022? Förvisso på landet. Alltid runt den här tiden när den slår om till mörker och blir som kallast börjar det krafsas och tassas ovanför inredningstaket.

Vi har tyvärr öppet till nock och därmed ingen krypvind eller inspektionslucka så hur man ska åtgärda detta verkar rätt märkligt.

Varit i kontakt med Anticimex flera gånger som bara ger oss massa vanliga musfällor. Har lagt ut ca 10 stycken totalt och fångat 4 stycken på två veckor.

Har även en giftfälla men har inte placerat ut den för risken att mössen eller en eventuell råtta går och dör bakom en vägg och får huset att lukta kadaver istället.

Vad tycker ni är det såhär att bo i hus eller är det något som inte står rätt till?
 
B Bond Vagabond skrev:
Men är det verkligen normalt att man hör möss i ett hus från 2022? Förvisso på landet. Alltid runt den här tiden när den slår om till mörker och blir som kallast börjar det krafsas och tassas ovanför inredningstaket.

Vi har tyvärr öppet till nock och därmed ingen krypvind eller inspektionslucka så hur man ska åtgärda detta verkar rätt märkligt.

Varit i kontakt med Anticimex flera gånger som bara ger oss massa vanliga musfällor. Har lagt ut ca 10 stycken totalt och fångat 4 stycken på två veckor.

Har även en giftfälla men har inte placerat ut den för risken att mössen eller en eventuell råtta går och dör bakom en vägg och får huset att lukta kadaver istället.

Vad tycker ni är det såhär att bo i hus eller är det något som inte står rätt till?
Det spelar ingen roll när huset är byggt, finns det en liten springa eller glipa nånstans så kommer de in om dom vill.
 
  • Gilla
Fiskarens_son och 6 till
  • Laddar…
B Bond Vagabond skrev:
Men är det verkligen normalt att man hör möss i ett hus från 2022? Förvisso på landet. Alltid runt den här tiden när den slår om till mörker och blir som kallast börjar det krafsas och tassas ovanför inredningstaket.

Vi har tyvärr öppet till nock och därmed ingen krypvind eller inspektionslucka så hur man ska åtgärda detta verkar rätt märkligt.

Varit i kontakt med Anticimex flera gånger som bara ger oss massa vanliga musfällor. Har lagt ut ca 10 stycken totalt och fångat 4 stycken på två veckor.

Har även en giftfälla men har inte placerat ut den för risken att mössen eller en eventuell råtta går och dör bakom en vägg och får huset att lukta kadaver istället.

Vad tycker ni är det såhär att bo i hus eller är det något som inte står rätt till?
Bor man på landet och inte har katt skulle jag säga att det är normalt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Dom gnager rätt fort så på någon timme är de inne om de bara hittat början på något som kan bli ett bra hål. Så byggnadsår spelar inte så mycket roll men ett modernt hus är ju absolut tätare så mindre troligt i alla fall. Men har någon fuskat någonstans eller inte använt nät vid ventilation vid takfot eller fasad så är de ju garanterat inne.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
... här är det daglig musbegravning i soptunnan ... fällan sätts på golvet vid passagerarsätet i bilen ...😬
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Men bara för att klargöra: Hör ni också mössen ovanför om ni har det helt knäpptyst? Eller är det feta råttor som kommer gräva sig in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.