B Bond Vagabond skrev:
Eller är det feta råttor som kommer gräva sig in?
Möss eller näbbmöss är nog det vanligaste. Skaffa ett par duktiga katter;)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Möss eller näbbmöss är nog det vanligaste. Skaffa ett par duktiga katter;)
Bor för nära vägen tyvärr.
 
K
B Bond Vagabond skrev:
Ok så vad gör man? Blir tokig av ljuden.
Innan vi skaffade en katt, efter det har vi aldrig haft möss i väggarna, så la jag ut giftfällor på alla fyra sidor av huset.
De slutade att komma in hos oss efter det, de kanske tog slut.
 
B Bond Vagabond skrev:
Men bara för att klargöra: Hör ni också mössen ovanför om ni har det helt knäpptyst? Eller är det feta råttor som kommer gräva sig in?
Möss som springer ovan innertaket låter en hel del ja. Börjar de gnaga kan det låta mycket.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K K. L skrev:
Innan vi skaffade en katt, efter det har vi aldrig haft möss i väggarna, så la jag ut giftfällor på alla fyra sidor av huset.
De slutade att komma in hos oss efter det, de kanske tog slut.
Hur fick du tag i giftfällor?

Anticimex m.fl. verkar helt handlingsförlamade. Åker ut och gör ingenting annat än att ge mig ett par slagfällor.
 
K
B Bond Vagabond skrev:
Hur fick du tag i giftfällor?

Anticimex m.fl. verkar helt handlingsförlamade. Åker ut och gör ingenting annat än att ge mig ett par slagfällor.
Det var några år sen men jag tror det var på Odal jag köpte dom, det var råttgift i gröna block som man la i askar av hårdplast med små ingångar i så mössen kunde komma åt giftet.
 
K K. L skrev:
Det var några år sen men jag tror det var på Odal jag köpte dom, det var råttgift i gröna block som man la i askar av hårdplast med små ingångar i så mössen kunde komma åt giftet.
Jag har ett sånt block, fick en stor giftfälla i stål. Men den är för råttor. Funderar på att ta ut blocket och skära det i mindre bitar för att anpassa till fällor för möss.

Vad för askar av hårdplast?
 
K K. L skrev:
Det var några år sen men jag tror det var på Odal jag köpte dom, det var råttgift i gröna block som man la i askar av hårdplast med små ingångar i så mössen kunde komma åt giftet.
Min fälla flyttade mössen in i och tog en bit kvällsmat av giftblocket!
 
K
FreQa FreQa skrev:
Min fälla flyttade mössen in i och tog en bit kvällsmat av giftblocket!
Det var inte mycket till giftblock, var det sånt där nytt påhitt sk. miljövänligt gift.☺️
 
FreQa FreQa skrev:
Min fälla flyttade mössen in i och tog en bit kvällsmat av giftblocket!
Förstår inte
 
K
B Bond Vagabond skrev:
Jag har ett sånt block, fick en stor giftfälla i stål. Men den är för råttor. Funderar på att ta ut blocket och skära det i mindre bitar för att anpassa till fällor för möss.

Vad för askar av hårdplast?
Skärmdump av Amazon.se, svarta råttbetesstationer med varningsdekaler, prisinformation och recensioner syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K
Sök på råttgift så får du flera träffar.
 
B Bond Vagabond skrev:
Förstår inte
Jag köpte för länge sen en Tomcat betesstation, gjord för att placera ett grönt giftblocket i. Man skruvade av locket och placerade i mitten. Det fanns två vinklade gångar in. När de första mössen hade ätit ordentlig av blocket fanns det plats för de andra att stoppa in fjädrar och annat för att boa in sig!
 
Innan jag renoverade min frus garderob (walk-in-closet) så var ena innerväggen transitland för musvandring upp till övervåningen och vidare till där rören kommer upp ur golvet under köksbänken i köket. Satte metallnät i väggen och efter det har vi inte fått någon som hittat någon ny väg till köket eller ut ur väggen. Men då körde jag med elektrisk musfälla vilket var grymt mycket bättre än slagfällorna. En kondensator ger en chock så musen dör så inget slabb eller risk för halvmosad mus som lever. Det är en plastlåda med foderplatta längst in där man smetar något gott och precis innan finns två metallplattor så när frambenen står på ena plattan o bakbenen på den andra säger det kyss o godnatt. Den jag köpte först har Wi-Fi uppkoppling till App så man får notifikation när den fångat något så man behöver inte gå o kolla utan man kan gömma den var man vill. La den senare uppe på vinden där det är mer otillgängligt och köpte en billigare utan Wi-Fi (ger ljudsignal istället) och la under diskbänken. Har dock aldrig sett något spår eller fångat något på vinden och den under diskbänken har heller inte behövts sedan jag stängde vägen genom väggen på nedervåningen.
Enda nackdelen med dessa fällor (förutom priset som är ordentligt mycket högre än träfällor) är att de inte funkar att ha ute.

Den jag har är nog en tidigare version av denna https://www.kjell.com/se/produkter/...E2313M7BG7kVtjzPKN6rUIjRr6Ve_1zhoCQWoQAvD_BwE
Min har röd text och är näst identisk till den utan Wi-Fi, batteriet räcker i alla fall minst 6månader skulle jag uppskatta.
 
T TypRätt skrev:
Innan jag renoverade min frus garderob (walk-in-closet) så var ena innerväggen transitland för musvandring upp till övervåningen och vidare till där rören kommer upp ur golvet under köksbänken i köket. Satte metallnät i väggen och efter det har vi inte fått någon som hittat någon ny väg till köket eller ut ur väggen. Men då körde jag med elektrisk musfälla vilket var grymt mycket bättre än slagfällorna. En kondensator ger en chock så musen dör så inget slabb eller risk för halvmosad mus som lever. Det är en plastlåda med foderplatta längst in där man smetar något gott och precis innan finns två metallplattor så när frambenen står på ena plattan o bakbenen på den andra säger det kyss o godnatt. Den jag köpte först har Wi-Fi uppkoppling till App så man får notifikation när den fångat något så man behöver inte gå o kolla utan man kan gömma den var man vill. La den senare uppe på vinden där det är mer otillgängligt och köpte en billigare utan Wi-Fi (ger ljudsignal istället) och la under diskbänken. Har dock aldrig sett något spår eller fångat något på vinden och den under diskbänken har heller inte behövts sedan jag stängde vägen genom väggen på nedervåningen.
Enda nackdelen med dessa fällor (förutom priset som är ordentligt mycket högre än träfällor) är att de inte funkar att ha ute.

Den jag har är nog en tidigare version av denna [länk]
Min har röd text och är näst identisk till den utan Wi-Fi, batteriet räcker i alla fall minst 6månader skulle jag uppskatta.
Jag skaffade också en sådan som du länkat till när vi hade mycket trafik på vinden. Jag valde den av två anledningar:
1) Det är jobbigt att gå och kontrollera hela tiden, och synen jag möttes av när jag väntat en natt med tillsyn av den gamla giljotinfällan är något jag gärna slipper framöver. Fällan var väldigt välagnad med godsaker och när mus nr 1 mötte sitt öde blockerade hens kropp tillgången för mus nr 2, som löste problemet genom att äta sig igenom mus nr 1.
2) En fälla som är upptagen med en död mus fångar inget mer, och wifi-modellen meddelar när det är dags att tömma. Vi trodde inte det var sant första kvällen när jag installerat den, det plingade på telefonen var 20:e minut mellan kl.19 och 21. Det var 2020 eller 2021 tror jag, ett riktigt musår. I år har jag inte fångat en enda, nästan så jag börjar tro att det är något lurt.
Men det kan bero på att rävpopulationen verkar väldigt stor här just nu. Tror också att grannarnas katter jobbar på rätt bra.
Efter rekordåret köpte jag en kolsyrefälla för att etablera en yttre försvarslinje men jag har inte fått ett enda bett på indikatorkorten jag har satt upp så den ligger fortfarande i lådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.