Hej, I min nyinköpta lägenhet som jag tänkt ändra på lite ligger idag i tre av fyra rum en enligt mig ganska opassande björkparkett (eller är det bok?).

Jag skulle vilja ha ett betydligt mörkare golv och undrar därför följande:

* Låter en ombetsning/lackning till en mörkare nyans av det ljusa parkettgolvet som en bra idé - vilket resultat kan man förvänta sig om man låter ett proffs göra det? Vad skulle det kosta per kvm i väldigt runda slängar?

* Om jag bestämmer att lägga ett ny ekparkett - gör jag då det fördelaktigast på den gamla parketten eller bör jag först ta bort denna och se vad som döljer sig under?

* Det finns en viss lutning i vissa av golven som jag gärna skulle vara utan, hur löser man detta enklast?

Oerhört tacksam för alla svar!

Är den gamla golvet stabilt och relativt knarr fritt så kan du lägga det nya golvet ovanpå, har du plats för bygg höjden vid dörrar m.m? Är lutningen begränsad till mindre ytor och några fåtal mm så går det att lägga några lager lump papp. Är det lutningen kraftigare och över större ytor så är det bästa att riva upp golvet till balkarna och rikta.

http://www.byggahus.se/renovera/98711-lutande_golv

Tack för svaret!

Det lutar åt att jag satsar på ett tarkett viva som ju är så tunt att det inte skall vara något problem att lägga det ovanpå.

Lutningen är måttlig, tipset med att lägga lite extra lumppapp var precis vad jag letade efter. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.