Hej!
Någon som vet varför det blir mörkare fält och streck i linoljefärgen när jag målar? Bifogar ett par bilder på trappan. Det är andra strykningen så jag hoppas det försvinner i nästa strykning, men skulle vilja veta om jag gör nåt fel.
Det är Ottosons färg, ca 10-15 % grön umbra.
Jag fattar liksom inte varför de hamnar där de hamnar, det verkar ju inte ha att göra med strykningen eller med träets fibrer. Kanske har träet blivit ihoptryckt där och suger sämre? Det är på flera ställen, nåt litet märke på de flesta trappsteg (trappan är ny och var omålad innan)
Tacksam för tips!
trappa1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
trappa2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är inte jag någon expert på linoljefärg men när jag har målat med bland annat kulturhantverkarnas så har jag ibland fått det du visar här.
Eftersom linoljefärgen målas i flera lager pga. att det är så tunn så verkar det som om vissa "defekter" i träet syns extra mycket när man målar de första lagren.
Det jag har upplevt är att när man får bra täckning så försvinner detta.

Har du kört med linoljegrund ?
Har själv målat utan och med men har generellt sett att när man grundar så blir det mycket bättre men hänseende på täckning och hur snabbt det torkar(första lagret).

Har för övrigt målat ett par trappor med pärlgrå linoljefärg. Men gav upp då jag tyckte det blev för skitigt.
Eftersom man stryker med pensel så bildades det många penseldrag, vilket är fint, men funkar dåligt i en trappa då de drar åt sig enormt med smuts.
Orkar man skrubba den så är det ok men jag gick över till att köpa en golvfärg från flugger.
Bara så att du vet :)
 
Underlaget suger olika. Försvinner med största säkerhet vid nästa strykning.
 
Eller efter strykning 5 och 6 ;)
 
Japp, fler strykningar är det som gäller! Du kommer se stor skillnad nästa strykning skulle jag tro.
 
Vad var trappan behandlad med innan? Slipades underlaget rent om det inte var målat med linoljefärg innan? Grundades det med något annat material innan strykning av linoljefärg? Har trappan tidigare varit behandlad med lut? Rengjordes ytan inna strykning påbörjades?
 
Hej!
Tack för alla tips, det tycks ju som att det bara är att köra på med fler lager så försvinner det! Det går inte i ett rasande tempo när jag målar trappa, första lagret färg kom upp i januari, andra i april, så ska jag ha 5-6 lager dröjer det väl några år innan det är klart :eek:...

Vi har inte använt någon linljegrund, bara målat med outspädd linoljefärg. Trappan var inte behandlad med något innan (förutom kvistlack). Den är helt ny (ny övervåning på gammalt torp), så ingen slipning och ingen lut. Men den har stått i nästan ett år och jag kan väl inte säga att jag var jättenoga när jag rengjorde den innan målning... dammsög och torkade med ilte vatten bara.
Angående smutsen parper så har jag tänkt på att trappan blir väldigt dammig men jag har inte märkt att den blivit direkt smutsig... Iofs har jag ju bara haft ett lager färg på än så länge och det gick ju helt in i träet så jag kanske märker av det mer nu när fler lager kommer på.
 
Vi har exakt samma problem med nymålade nya dörrar efter oljning, grundmålning, samt 3 lager outspätt. Det täcker hyggligt direkt när man målat ett lager men precis som du säger kommer de mörka partierna fram igen när färgen torkat lite. Som tidigare nämnts borde förklaringen vara att underlaget suger olika. Vi tänker inte måla fler lager nu utan vi sätter upp dörrarna som de är så får de stå till sig några månader. Planen är sedan att när färgen härdat slipa lätt och måla ett lager till.
 
Har fått en trovärdig förklaring av snickaren som gjorde våra dörrar. Han menar att det beror på att trät är så kådrikt och att linoljefärgen därför inte tränger in på dessa ställen. Man får väl se det som ett kvalitetsbevis. Han höll också med om att detta borde ge sig med tiden.

Bifogar en bild som visar problemet för vår del:
DSC_1554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser absolut ut som mattfläckar, ytor där linoljan suger in mer än på det övriga. Vissa kvistar och trä med mycket sugande partier ser ut så där under de första 2-3 strykningarna (ibland fler), men när virket blir tillräckligt mättat så får du en enhetlig yta. Grundolja ( typ kinesisk träolja) hjälper till att mätta, så du inte behöver stryka så många gånger för att få en jämn yta. Alltså inte en "kvalitetsstämpel", utan ett tecken på vilka delar som behöver mer olja för att mättas.

Och nej, det försvinner inte med tiden, utan behöver ännu en strykning. Det är dock klokt att låta färgen härda ett tag innan man målar ännu en gång. En strykning som fått oxidera lite längre fungerar som något av en patentering för nästkommande färglager, dvs att risken för att mattfläckarna återkommer blir betydligt mindre.
 
Redigerat:
  • Gilla
TorpSara
  • Laddar…
Ska just stryka mina pärlspontsväggar lager fem, och tackar _byström_ för rådet att vänta ett tag till. Jag upplever att det här händer oftare nu, jag använder både Ottossons och Gysinges vita som bas men har problem med båda. Har det med pigmenttyp att göra tror ni? (Tidigare har jag målat med gröna/grå pigment men dessa tre rum har varit gula/beiga)
 
TorpSara skrev:
Ska just stryka mina pärlspontsväggar lager fem, och tackar _byström_ för rådet att vänta ett tag till. Jag upplever att det här händer oftare nu, jag använder både Ottossons och Gysinges vita som bas men har problem med båda. Har det med pigmenttyp att göra tror ni? (Tidigare har jag målat med gröna/grå pigment men dessa tre rum har varit gula/beiga)
Pigmenten spelar absolut en stor roll, som exempel kan nämnas umbrorna. De hjälper till med oxidering bättre än övriga. Andra pigment ger mindre mängd mattfläckar osv.
De bidrar med egenskaper, inte bara kulör. Jag vet att vissa tillverkare haft bekymmer med tillgången på rätt olja också, vilket kan bidra till att du upplevt problem på senare tid. Det har blivit en variation i färgens kvalitéer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.