Hej! Jag håller på att bygga ett matbord av stavlimmad ekskiva och har kommit till steg där jag lackar skivan. För att förbereda ytan har jag slipat noggrant med P120, P180 och avslutat med P220. Därefter lade jag första lagret av Beckers golvlack med en roller.

Allt ser riktigt bra ut, men jag har märkt att en liten del av skivan blivit betydligt mörkare än resten. Jag undrar: är det bara att gilla läget, eller har jag gjort något fel i förarbetet eller vid lackningen?

• Två stavlimmade ekskivor under lackningsprocess i verkstadsmiljö, en del av skivan har blivit mörkare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stavlimmad ekskiva under lackning, med en del mörkare än resten.
    Skapa konto
  • Närbild av en stavlimmad ekskiva där en del av ytan är mörkare efter första lagret Beckers golvlack, omgiven av ljusare träpartier.
    Skapa konto
  • Stavlimmad ekskiva under lackning, med en sektion som är mörkare än resten av ytan. Bakgrunden visar en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Stavlimmad ekskiva på bockar, lackad yta. Höger del av skivan är mörkare.
    Skapa konto
Tror inte du har lackat fel. Eventuellt så kan skivan vara lägre där så någon grundbehandling är kvar innan du lackade.

Ser ut som att den delen av någon anledning har sugit mer. Ser nästan ut som det har penslats på något innan limning. För det ser ut som en pensel har dragits men den är enbart på den stavraden. Jag hade pratat med dom du köpt skivan av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.