Jag ska sätta in två takfönster i en sidobyggnad.

Vill inte ge mig på det nu mitt i vintern utan ta det till våren och ska då byta papp/läkt/pannor samtidigt.

Men just nu är innertaket oisolerat och jag skulle vilja fixa till det för att kunna få på lite värme.

Är det görligt att regla upp för fönstren (de får plats mellan takstolarna), isolera, plasta in och sätta takbeklädnad så det bara är att montera fönstret och smygarna eller är det delmoment som kommer kräva justering i samband med monteringen?

Takvinkeln är rätt flack, typ 22 grader, tänker 2*95 mm isolering. Är det ett ”måste” att vinkla smygarna? Dvs ser det dumt ut att bara regla 190 mm. I så fall kan jag tänka mig att det är ett moment som gör sig bäst med fönstren på plats.

Inget bostadsutrymme, inget fancy pancy ställe, gott ljusinsläpp genom två helglasade dörrar och fyra mindre fönster. Veluxfönster.

Mats-S
J jerydh skrev:
Är det ett ”måste” att vinkla smygarna?
Smaksak, absolut inget måste, och du skriver ju dessutom att det inte är ett bostadsutrymme.
J jerydh skrev:
Är det görligt att regla upp för fönstren (de får plats mellan takstolarna), isolera, plasta in och sätta takbeklädnad så det bara är att montera fönstret och smygarna
Ser inget som hindrar det, bara du har koll på exakta måttet på fönstret som ska monteras i efterhand. Givetvis blir det viss anpassning mot yttertaket med plåtar över fönster och yttertak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.