Hej,

Under halva 2-plans-villan är en källare och när grunden/källaren byggdes så togs en nivå murblock bort så att takhöjden invändigt blev 205 cm. Jag som själv är 196 cm behöver huka mig när jag går in i källaren och när jag väl är inne så snuddar jag precis längs taket. I dagsläget är ingenting gjort invändigt i källaren men har funderat på att putsa insidan och sätta in någon typ av innertak. Detta skulle dock göra att jag inte kan gå raklång i källaren. Yta ca 60 kvm.

Vad kan man göra för att öka takhöjden? Läst tråden "Bila ur källare för att öka takhöjd" från 2008. Är det det "bästa" alternativet? Ens värt att undersöka möjligheten att lyfta huset för att "sticka in" en nivå murblock till (med allt som krävs...)?

• Rå betongvägg och golv i källare med synlig grusfyllning utomhus genom trädörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerad källare med lågt tak och synliga murblock och takisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant skulle jag gissa att det är mindre jobb att lyfta huset med domkrafter och lägga ett till varv murblock än att gräva ur. Med en utgrävning kommer man ju närmre grundvatten och måste se över dränering mm

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.