Skumpe
Hej Byggahus!

Detta trädäck är behandlat med okänd pigmenterad produkt för tio år sedan. Efter det sannolikt bara oljat (eller ingen behandling).

Jag vill inte ha det mörkt, helst träfärgat. Ljust i alla fall.

Plankorna är urspårade vilket jag hade velat bevara om möjligt.

Jag har frågat en erfaren snickare som säger att enda sättet att få den ljus är att slipa den men dels försvinner då dessa spår och dels är det fullt av skruvar i plankorna så att slipa blir svårt/tidsödande.

Har byggahus någon lösning på hur man gör trädäcket ljust igen? Bärbuskar 20cm från trädäcket så eventuella förslag på kemikalier måste ta hänsyn till detta .
 
  • Träpanel textur, brun, vertikala linjer, några vitaktiga fläckar, ojämn yta, grå stenar nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall golv, horisontell orientering, skuggor, solljus, vardaglig, utomhus textur, utan människor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blästra eller högtryck ?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blästra eller högtryck ?
Jag har aldrig blästrat, funkar det bra? Man kör typ sand då eller? Skadar det fasad intill? Högtryck ska skada träet har jag förstått.
 
  • Gilla
k999m och 1 till
  • Laddar…
Vad menar du med urspårade?
De har "fårig"/sliten struktur utifrån slitage och tvättning vad jag uppfattar av nedre bilden. Den övre ser ut som en vägg.
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jag har aldrig blästrat, funkar det bra? Man kör typ sand då eller? Skadar det fasad intill? Högtryck ska skada träet har jag förstått.
Du får täcka det du vill skydda, blästringen är med sand.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Skumpe
A AndersS skrev:
Vad menar du med urspårade?
De har "fårig"/sliten struktur utifrån slitage och tvättning vad jag uppfattar av nedre bilden. Den övre ser ut som en vägg.
Det är spår i plankorna några millimeter djupa och ett par tre breda. Dessa spår går parallellt med plankan.

Edit: det är uppenbart från tillverkning.
 
  • Gilla
xttrr och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får täcka det du vill skydda, blästringen är med sand.
Är det svårt/dyrt?
 
  • Gilla
Zetor 25
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Är det svårt/dyrt?
Antingen kan du hyra en maskin, annars blir det nog en del slantar att köpa tjänsten. Har aldrig testat själv. Bara sett på tv. Det borde vara förbjudet att lasera eller färga trall, 80-talet ringde och ville ha skiten tillbaka….
 
  • Gilla
Jordgubbkiwi och 5 till
  • Laddar…
hsd
Högtryckstvätt med så kallad terasstvätt , begränsar sidosprut och rensar effektivt
Det förstör inte träet men Du får räkna med att det tar tid innan träet har torkat innan ny ytbehandling kan ske
 
  • Gilla
mika m och 4 till
  • Laddar…
Skumpe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Antingen kan du hyra en maskin, annars blir det nog en del slantar att köpa tjänsten. Har aldrig testat själv. Bara sett på tv. Det borde vara förbjudet att lasera eller färga trall, 80-talet ringde och ville ha skiten tillbaka….
Ja jag vill inte ha det där. Jag har tillgång till en luftkompressor, hjälper det?
 
  • Gilla
Riitta Ahola och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
hsd hsd skrev:
Högtryckstvätt med så kallad terasstvätt , begränsar sidosprut och rensar effektivt
Det förstör inte träet men Du får räkna med att det tar tid innan träet har torkat innan ny ytbehandling kan ske
Får det verkligen bort pigmenteringen?
 
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
På golv inne brukar man behandla med lut för att få dom ljusare. Kanske kan funka bra även på en trall?
 
  • Gilla
Aspenridge
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Ja jag vill inte ha det där. Jag har tillgång till en luftkompressor, hjälper det?
Vet ej.
 
Skumpe
K krenr09 skrev:
På golv inne brukar man behandla med lut för att få dom ljusare. Kanske kan funka bra även på en trall?
Visst men det är ok att käka bären 20cm ifrån sen?
 
  • Gilla
Figgo
  • Laddar…
Jag tror inte lut är direkt skadligt för miljön. Det är starkt basiskt ph14. Ex HD Grön som är ett väldigt starkt basiskt avfettningsmedel är svanenmärkt.
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.