V123456
i husköpet ingick en bastu, aggregatet ser ut att vara från 80-talet och modellen verkar vara Tylö typ 6 MP. Tidigare ägaren använde bastun som förråd så den har stått oanvänd länge. Ivrig att testa den vred jag på timern och aggregatet. Lampan gick igång och rören hettades upp något men ganska snart gick jordfelsbrytaren. Har kollat alla säkringar osv. Aggregatet går inte att starta. Vad kan vara fel? Har plockat bort undersidan och överhettningsskyddet verkar vara av den typen som inte går att återställa genom att trycka på en knapp.
 
  • Gammalt bastuaggregat av modellen Tylö typ 6 MP i en bastu med träväggar, undersidan öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag minns rätt så kan värmeslingor i bastuaggregat som inte används på lång tid ta upp fukt vilket leder till att jordfelsbrytaren löser ut efter ett tag. Det kan ibland åtgärdas genom att man värmer upp slingorna några gånger för att driva ut fukten. Jordfelsbrytaren lär lösa ut några gånger till, så jag rekommenderar att du väljer tidpunkt så det inte stör övriga i hushållet allt för mycket.

Kunskapen ovan har jag fått genom gamla trådar här på byggahus, förhoppningsvis kommer det inlägg från någon/några som kan på riktigt som kan bekräfta (eller dementera). Om inte så kan du använda sökfunktionen så kanske du hittar någon annan tråd som tar upp samma problem.
 
  • Gilla
V123456
  • Laddar…
V123456
Dheri Dheri skrev:
Om jag minns rätt så kan värmeslingor i bastuaggregat som inte används på lång tid ta upp fukt vilket leder till att jordfelsbrytaren löser ut efter ett tag. Det kan ibland åtgärdas genom att man värmer upp slingorna några gånger för att driva ut fukten. Jordfelsbrytaren lär lösa ut några gånger till, så jag rekommenderar att du väljer tidpunkt så det inte stör övriga i hushållet allt för mycket.

Kunskapen ovan har jag fått genom gamla trådar här på byggahus, förhoppningsvis kommer det inlägg från någon/några som kan på riktigt som kan bekräfta (eller dementera). Om inte så kan du använda sökfunktionen så kanske du hittar någon annan tråd som tar upp samma problem.
Tack för svar. Jag har redan prövat att försöka driva ut eventuell fukt ur slingorna med en hårtork. Plockade bort alla stenar och städade ur aggregatet också. Men felet kvarstår och jordfelsbrytaren löser fortfarande ut vid påslag. Kanske får ta hjälp av en elektriker och be honom koppla bastun utanför jordfelsbrytaren.
 
Hag har samma modell med samma symptom, löser ut på respektive säkring så slingfel borde kunna uteslutas. Misstänker att det är nåt vaj med termostaten. Alla slingor blev varma när jag först installerade aggregatet men när jag vred ner termostaten så löste jf brytaren och efter det löser den hela tiden
 
V123456
Sörenaa Sörenaa skrev:
Hag har samma modell med samma symptom, löser ut på respektive säkring så slingfel borde kunna uteslutas. Misstänker att det är nåt vaj med termostaten. Alla slingor blev varma när jag först installerade aggregatet men när jag vred ner termostaten så löste jf brytaren och efter det löser den hela tiden
Har du lyckats lösa det på något sätt eller har du någon tanke om hur det kan fixas?
 
V123456 V123456 skrev:
Har du lyckats lösa det på något sätt eller har du någon tanke om hur det kan fixas?
Ska kolla lite på det nästa vecka. Känns spontant som man behöver fixa en ny termostat regulator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.