Hej!
Bor i en bostadsrätt med inåtgående fönster. Har reagerat på att fogen(?) är prickig. Antar att det är mögel?
Är det något att bry sig om? Köper jag en saneringsvätska och isf vilken?
Hade inte reagerat om fönstret öppnades utåt, men som det är nu när jag har fönstret öppet i princip hela tiden, inåt, så har jag möglet i sovrummet...

Inåtgående fönsterkarm med svartmögel längs fogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett fönsterfog med svarta mögelprickar mot en vit bakgrund, indikation på fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kanske är lite mögel, kanske lite alger och smuts/pollen/damm utifrån.

Har du provat med vatten, diskmedel och den grova sidan på en köks/badrums svamp?

S Snappahaneklanen skrev:
Det kanske är lite mögel, kanske lite alger och smuts/pollen/damm utifrån.

Har du provat med vatten, diskmedel och den grova sidan på en köks/badrums svamp?
Japp, grön svamp och diskmedel :) ingen skillnad!

Z Zle skrev:
Japp, grön svamp och diskmedel :) ingen skillnad!
Då lär det nog inte lossa av sig själv under natten och leta sig in i dina luftvägar heller. ;)

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Då lär det nog inte lossa av sig själv under natten och leta sig in i dina luftvägar heller. ;)
Kanske inte... Är det så det fungerar? Jag har lixom ingen aning. Därav bostadsrätten ;)

Z Zle skrev:
Kanske inte... Är det så det fungerar? Jag har lixom ingen aning. Därav bostadsrätten ;)
Jag är ingen mögelexpert men jag tänker att sitter det så hårt att du inte kan skrubba bort det så är det nog ingen risk för hälsan nattetid. Förmodligen är det mer mögelsporer i luften när du går en skogspromenad än vad du har i sovrummet. :cool:

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag är ingen mögelexpert men jag tänker att sitter det så hårt att du inte kan skrubba bort det så är det nog ingen risk för hälsan nattetid. Förmodligen är det mer mögelsporer i luften när du går en skogspromenad än vad du har i sovrummet. :cool:
Sant

Jag håller helt med om att det är totalt ofarligt att låta det vara som det är. Vill du ändå försöka nått mer så finns det ju diverse alg och mögeltvätt medel man kan tvätta med. Att tvätta med lite klorin hade också effektivt dödat eventuellt mögel och förmodligen blekt prickarna lite.

S Snappahaneklanen skrev:
Jag håller helt med om att det är totalt ofarligt att låta det vara som det är. Vill du ändå försöka nått mer så finns det ju diverse alg och mögeltvätt medel man kan tvätta med. Att tvätta med lite klorin hade också effektivt dödat eventuellt mögel och förmodligen blekt prickarna lite.
Då kanske jag skvätter på lite klorin bara för att :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.