Hej. Har ett garage på tomten till nyköpta huset som jag fått oväntat problem med. Garaget är till synes nyrenoverat med en gjuten platta. Ny panel, ny takpapp, bra avvattning, el indraget, ny garageport samt dörr, kort sagt snyggt gjort. MEN, efter ett par månader började svartmögel komma vid ventilerna som sitter ï vardera övre horn (byggnaden har snedtak). Det kommer delvis I taket och delvis på väggen. Besiktningsman på plats tror inte det rör sig om utifrån kommande fukt. Kanske är det skivorna som varit våta innan de monterats, menar han. Till saken hör att garaget vid köp och besiktning var alldeles nymålat invändigt, något jag bättre förstår nu. Några ideer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är vanligt att det blir svarmögel runt ventiler om det är för dåligt drag. Då blir varm och kall luft och "snurra runt" vid ventilen och så uppstår kondens som sätter sig ovanför ventilen.
Tvätta bort det med Klorin och se till att få fart på ventilationen. Är det självdrag så montera en utsugsfläkt, t.ex. http://www.luftbutiken.se/vaggflakt/4507-ostberg-vaggflakt-rs-080-a.html
Tvätta bort det med Klorin och se till att få fart på ventilationen. Är det självdrag så montera en utsugsfläkt, t.ex. http://www.luftbutiken.se/vaggflakt/4507-ostberg-vaggflakt-rs-080-a.html
Är det en ensam ventil i garaget? Om garaget då är välbyggt så smiter ingen luft in någon annanstans. Du kan i så fall sätta en ventil lågt ner i andra änden av garaget eller i garageporten eller liknande och på så vis skapa en viss tryckskillnad samt luftflöde.
Tack för tipset. Men borde det verkligen bli svartmögel p g a detta? Då känns det ju som att det varit bättre att i ett garage inte ha några ventiler alls? Kan tillägga att det luktar vädigt starkt av mögel. Jag funderar ju på om det är de synliga spåren som verkligen kan lukta så mycket?
Finns det sporer i övrigt i garaget så växer det på snabbt. Är det skivor på väggarna skulle jag ta bort eller såga hål på några ställen och kolla hur de ser ut på baksidan.
Svartmögel växer fort och kan komma tillbaka bara efter några dagar och det du visar på bilden kan absolut växa på på ett par månader. Se bara till så att du har tilluft också och om inte det räcker beställ en frånfuftsfläkt och häng på väggen utanför.
Svartmögel växer fort och kan komma tillbaka bara efter några dagar och det du visar på bilden kan absolut växa på på ett par månader. Se bara till så att du har tilluft också och om inte det räcker beställ en frånfuftsfläkt och häng på väggen utanför.
Liknande trådar
-
Garageport i teak behöver vård
Byggnadsvård -
Slå kod för att stänga garageport
Villalarm & Hemautomation -
Boxer garageportöppnare med fjärrkontroll trådlös kontakt 1000N
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Garagegrund med träullit och puts - vittrat bort
Grund & Markarbeten -
Hjälp med mögelproblem i garage och friggebod
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus