Hej jag funderar hur jag kan få bort mögellukten i överrinningshålet i handfatet i badrummet. Det är ett gammalt handfat så lättast är väl att byta hela handfatet hahaha. Men det går som inte komma åt, och svårt att hälla ner ättika/bokarbonat, varmt vatten den vägen också.
Borde jag fylla hela handfatet kanske med ättika, bikarbonat blandning och kokande vatten, så det rinner över och ner i hålet?
 
BirgitS
För att döda mögel räcker det bra med godtyckligt rengöringsmedel, det behövs inte ättika, bikarbonat och kokande vatten.

Går det inte att lossa röret/slangen till översvämningshålet underifrån för lättare rengöring eller är det så gammalt att det är integrerat i handfatets porslin?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För att döda mögel räcker det bra med godtyckligt rengöringsmedel, det behövs inte ättika, bikarbonat och kokande vatten.

Går det inte att lossa röret/slangen till översvämningshålet underifrån för lättare rengöring eller är det så gammalt att det är integrerat i handfatets porslin?
Ja hålet är i handfatet, alldeles under kranen.
 
BirgitS
Ja, men går det ett separat rör eller en slang upp till hålet som går att komma åt underifrån?
 
Antingen köper man någon produkt likt denna:
https://lyko.com/sv/yugou/yugou-get-out-foam-drain-cleaner-450-ml
Eller så tar man ättika, citronsaft och blandar med lite diskmedel, och häller i genom hålet. Sedan kan man sälja med vatten efter ett tag och kanske fylla med raklödder för att få ut ättikan överallt? Sedan borde de bara rent och fint där. Finns även typ flaskrensare/flaskborste som man borde kunna köra ner där.
 
vattenmelon
L Lillamyran skrev:
Hej jag funderar hur jag kan få bort mögellukten i överrinningshålet i handfatet i badrummet. Det är ett gammalt handfat så lättast är väl att byta hela handfatet hahaha. Men det går som inte komma åt, och svårt att hälla ner ättika/bokarbonat, varmt vatten den vägen också.
Borde jag fylla hela handfatet kanske med ättika, bikarbonat blandning och kokande vatten, så det rinner över och ner i hålet?
Gissningsvis kommer lukten nerifrån vattenlåset, börja göra rent där och försök med en flaskborste göra rent när du tagit bort vattenlåset upp mot överrinningshålet samt skölj med en vattenkanna genom överrinningshålet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.