En släkting gick bort efter en längre tid på vårdhem (tror det var 6år).

Efter bortgång skulle huset röjas och säljas men då visar det sig att det har stått på låg temp i många år. Hur låg? Minns inte, kanske 12-15°C.

Mögelukten var påtaglig, det var inte bara min känsliga näsa som reagerade, alla involverade släktingar kände samma lukt.
Jag frågade mäklaren men han tyckte inte det luktade mögel och påstod att han var bra på att känna detta.

Huset såldes, detta var ca 12 år sedan och jag har inte hört ett pip om det så det gick väl bra på nåt vis. Kanske hade nya ägaren samma näsa som mäklaren

Tråden togs upp i min hjärna nyligen när jag fann mig ett trevligt Airbnb för att lugna nerverna i mellandagarna. Detta ställe var väldig kallt när jag flyttade in och även om jag inte reagerade på mögellukten direkt så blev jag snart medveten om den. Samma lukt, luktar typ unken vind.
T.o.m. personer på nästa anhalt på min resa reagerade på att mina kläder luktade svagt av mögel.

Det bör nämnas att i ingen av dessa två fallen upptäcktes nåt synligt mögel, bara lukt.

Jag har såklart en massa frågor om detta:

- Beror detta bara på låg temperatur?

- Vid vilken temperatur går gränsen isåfall?

- Måste det vara fukt inblandat eller räcker det med låg temp?

- Försvinner lukten av sig själv när man höjer temperaturen?

- ”Smittar” det? Dvs kommer mina kläder införa detta i min lägenhet?

Mögelsprorer behöver typ 80% Rh i fukt och fri vatten tillgänglig för att gro och det går under 80% Rh inom 8 dagar så dör grodden permanent.

Skall man nå 80% Rh på en träregel så är den i princip fibermättade med vatten (alla kapillärer i fiber är fyllda med vatten men inte i mellanrummen mellan fibrerna) och det börja finnas fri vatten i mellanrummen i fibrerna och de flesta mögelsporerna kräver fri vatten för att gro och de vanligaste mögelsporer på trä behöver typ 8 dagar för att grodden skall kunna växa in i trädets fiber och bilda mycel - som när den väl är bildad klarar sig med lägre vattenhalt i träet men brukar avstanna i tillväxt när Rh går under 70% - med några få undantag som vit hussvamp som skaffar en egen försörjning av vatten med tiden med transportnät av vatten i myceliet och hygroskopisk yta som fångar vatten ur luften till betydligt lägre Rh-nivåer än 70% .

---

Om man oroa sig för svamp och mögel så är det lämpligt att läsa på ämnet 'med biologisk intresse' så att man inte börja noja sig över fel saker och tro att allt börja växa och mögla så fort man känner minsta doft. Sporer fins överallt och alltid - så det handlar inte om att man drar 'med sig' sporer från en ställe till annan - dom fins redan på vilken plats du än besöker, i dina kläder och saker och på dig själv - alltid.

I torrare miljö under 70% Rh kan inte mögel starta sin tillväxt även om det fins gott om sporer - en del så känsliga att det kan börja gro vid 80% Rh men dör igen vid 79% Rh.

En del av dofterna som vi reagerar på är 'muschrom alchohol' även kallad octanol som vi är helt löjligt känsliga på att upptäcka med näsan i samma nivåer som hundar och har av evolutionsmässiga skäl varit väldigt viktiga för oss att identifiera och troligen för att i torr klimat hitta vatten då mögeldoft/källardoft/jorddoft är en indikation att det är fuktigt och det kan finnas vatten. - det ironiska är att vi i våran svett också avger octanol - vilket är det myggor använder för att hitta oss... 'järndoft' och 'bloddoft' är också till huvudelen bestående av octanol i mixen.

med andra ord är det en inlärd sak i vad man tycker om doften, för en törstig människa i öknen är jorddoft något man springer emot med sina sista krafter då det kan ge chans till överlevnad - som hus-köpare är det istället en varningssignal att det fins ställe som har varit fuktiga länge...

• Gilla
Gammelnörden och 5 till
  • Laddar…
Oj det var ett komplett svar, tack för det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.