Hej någon som är expert mögel i källaren här?
Har nyligen köpt huset och har rivit bort gammal tjock vinyl matta i källaren, då tanken är att lägga klinker.
Idag när jag rev mattan såg jag först en svart fläck på ett ställe, och sen när jag rev mer ” bild nr2” där droppade det nästan vatten så fuktigt det var.
Hur gör jag nu och hur går jag vidare?
Blanda in försäkringsbolaget?
Har nyligen köpt huset och har rivit bort gammal tjock vinyl matta i källaren, då tanken är att lägga klinker.
Idag när jag rev mattan såg jag först en svart fläck på ett ställe, och sen när jag rev mer ” bild nr2” där droppade det nästan vatten så fuktigt det var.
Försäkringsbolaget kommer inte göra något när det ligger en plastmatta i en källare.
Ta bort all plastmatta och tvätta bort möglet.
Sen låter du det stå och lufta och med största sannolikhet kommer vattnet att försvinna av sig självt. Plastmattan stänger inne fukten och den kan inte ta vägen någonstans.
I värsta fall försvinner vattnet inte och då får man misstänka att det behövs dräneras runt huset.
Att lägga klinker är helt rätt då det tillåter golvet att andas.
Ta bort all plastmatta och tvätta bort möglet.
Sen låter du det stå och lufta och med största sannolikhet kommer vattnet att försvinna av sig självt. Plastmattan stänger inne fukten och den kan inte ta vägen någonstans.
I värsta fall försvinner vattnet inte och då får man misstänka att det behövs dräneras runt huset.
Att lägga klinker är helt rätt då det tillåter golvet att andas.
Ganska förutsägbart? En tät matta direkt på betongen i en källare torde sällan vara en god idé.R Roobiiiiin skrev:Hej någon som är expert mögel i källaren här?
Jag GISSAR att om dräneringen funkar som den ska och det inte finns skäl att misstänka läckage i avlopp-/dricksvattenrör, så är det väl bara att köra på saneringsvätska, och låta golvet torka upp lite innan du går vidare?
Ska följa tråden med stort intresse!
Det är det jag tänker med, dem andra rummen är torra. Detta är en hall mitt i huset alltså ingen kontakt med ytterväggar.
Misstänker att det går ett vattenrör där till en utkastare.
Misstänker att det går ett vattenrör där till en utkastare.
Ja jag misstänker att det är ett vattenrör som läcker där, blir att plugga bort det i pannrummet o låta avfuktaren gå.K Kardan79 skrev:Ganska förutsägbart? En tät matta direkt på betongen i en källare torde sällan vara en god idé.
Jag GISSAR att om dräneringen funkar som den ska och det inte finns skäl att misstänka läckage i avlopp-/dricksvattenrör, så är det väl bara att köra på saneringsvätska, och låta golvet torka upp lite innan du går vidare?
Ska följa tråden med stort intresse!
Har idag rivit bort plastmatta i ett förråd till och där var det helt torr betong under.
Testade också riva bort en bit av mattan i badrummet och ser också bättre ut där, men där är det ju uppbyggt med flytspackel på betongen med, kan det vara fukt under spacklet?
Testade också riva bort en bit av mattan i badrummet och ser också bättre ut där, men där är det ju uppbyggt med flytspackel på betongen med, kan det vara fukt under spacklet?
Har nu körd med mögelfritt och sen slipat bort limmet, behöver jag ta bort allt det svarta innan jag klinkar eller kan det vara kvar, möglet är ju dött.R Roobiiiiin skrev: