Hej!

Jag var just på en visning av en lägenhet. Allt såg bra ut förutom att i badrummet hade silikonfogen i duschen släppt lite och bakom den var någon form av påväxt. Även några blå prickar på fogen. Hur kan jag vara säker på stt det bara är silikonet som behöver bytas och att det inte växer en massa mögel under kaklet?
Badrummet är helkaklat och renoverat fackmannamässigt för 7 år sedan.
 
  • Silikonfog i hörn av dusch, släppt med påväxt bakom, finger pekar på fog, två områden med blå prickar markerade med rosa cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Silikonfogen i ett duschhörn där fogen har släppt och visar mögelpåväxt bakom samt små blå prickar på själva fogen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsgolv med mörkgrått mönstrat kakel och en vit vägglist. Silikonfogen mellan golvet och väggen är skadad och har mörka prickar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser det ut i vartenda badrum. Inget att bry sig om. Byt fogden om du vill, för syns skull.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Så ser det ut i vartenda badrum. Inget att bry sig om. Byt fogden om du vill, för syns skull.
Hej, tack för svar. Jag är med på vad du säger. Men fogen finns väl där för att hålla tätt? Och nu har den släppt och då kan det väl ha spridits mögel under kaklet eller tänker jag fel?

Och en generell fråga: hur vet man när man kommer till ett badrum att där inte är mögel mellan exempelvis kakel och tätskikt?
 
S
Fogen är till för att hålla snyggt. Det är tätskiktet bakom som är tätt.

Fogarna är inte vattentäta (de där ser dock ut att vara silikon) varför det är blött mellan kakel och tätskikt.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
A Anjolono skrev:
Men fogen finns väl där för att hålla tätt?
Den är bara för syns skull, ingenting med att hålla tätt.
 
BirgitS
A Anjolono skrev:
Och en generell fråga: hur vet man när man kommer till ett badrum att där inte är mögel mellan exempelvis kakel och tätskikt?
Mögel kan inte växa där eftersom det inte finns något som fungerar som näring för möglet där. På ytan kommer det tvålrester och hudceller som fungerar som näring.
 
  • Gilla
Anjolono
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Den är bara för syns skull, ingenting med att hålla tätt.
Okej men om det inte håller tätt så måste det ju vara fultigt hela tiden (om man duschar varje dag). Borde inte det vara en ypperlig miljö för mögel att växa?
 
Det är pissblött under kaklet hela tiden. Precis som det skall. Mögel behöver syre, vilket det är ont om under kaklet.
Sluta googla "mögel" och gör något roligare.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
A Anjolono skrev:
Okej men om det inte håller tätt så måste det ju vara fultigt hela tiden (om man duschar varje dag). Borde inte det vara en ypperlig miljö för mögel att växa?
Allt ovanför tätskiktet är att betrakta som pynt och har inget med tätning att göra. Fogarna i kaklet är inte på något sätt täta och lite släppt silicon spelar ingen som helst roll.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Allt ovanför tätskiktet är att betrakta som pynt och har inget med tätning att göra. Fogarna i kaklet är inte på något sätt täta och lite släppt silicon spelar ingen som helst roll.
Kanske man kan tillägga att kaklet skyddar tätskiktet? Rent mekaniskt menar jag, inte vatten?
 
  • Gilla
Anjolono
  • Laddar…
JanneJanne123
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kanske man kan tillägga att kaklet skyddar tätskiktet? Rent mekaniskt menar jag, inte vatten?
Ja, det har du rätt i.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Allt ovanför tätskiktet är att betrakta som pynt och har inget med tätning att göra. Fogarna i kaklet är inte på något sätt täta och lite släppt silicon spelar ingen som helst roll.
Tack för svar! Okej så det är inget problem att det ser ut som påväxt av mögel på baksidan av listen alltså det som inte är ut mot luften utan in mot kakel o tätskikt?
 
MrJay
Ja, du kan köpa lägenheten utan oro att behöva sanera badrummet eller bli sjuk
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.