Jag håller på att måla mitt hus och nu när räcket på verandan ska skrapas så kommer det fram svartmögel under färgen.
Färgen har varit krakelerad på många ställen. Men möglet lyser även igenom färgen där den varit hel.
Det bästa är förmodligen att ta bort all färg och behandla med någon typ av mögelborttagning?
Eller för möglet när det kommer på my färg?
Varför blir det påväxt under färgen från början?
Huset är från 1981, räcket kan vara tryckinprignerat och målats.
Tacksam för tips
Färgen har varit krakelerad på många ställen. Men möglet lyser även igenom färgen där den varit hel.
Det bästa är förmodligen att ta bort all färg och behandla med någon typ av mögelborttagning?
Eller för möglet när det kommer på my färg?
Varför blir det påväxt under färgen från början?
Huset är från 1981, räcket kan vara tryckinprignerat och målats.
Tacksam för tips
Finns många olika orsaker till att det växer svartmögel på/under en målad yta. För att svartmögel ska få fäste under ett färgskikt finns det bara två alternativ. Antingen har möglet varit där hela tiden och man sket i att ta hand om det från början och målade bara över det. Gör man det, kan man lita på att möglet hittar en väg ut förr eller senare. Alternativ två är att det blivit skador i färgskiktet och mögelsporer letat sig ner genom ytan och det börjar ta fart den vägen.
Låter som att det är ganska omfattande. Om det är så illa skulle man nog vilja ha bort all befintlig färg och börja om. Om det inte är så, så ta bort så mkt färg som möjligt, applicera ett bra beprövat mögeldödande medel (min rek Prick-Fri från Jape). Skrubba bort allt som går. Att ha lite missfärgningar kvar är ok att övermålas. grundmåla åtminstone alla trärena partier, helst hela ytan, samt avsluta med lämplig kvalitet av färg.
Låter som att det är ganska omfattande. Om det är så illa skulle man nog vilja ha bort all befintlig färg och börja om. Om det inte är så, så ta bort så mkt färg som möjligt, applicera ett bra beprövat mögeldödande medel (min rek Prick-Fri från Jape). Skrubba bort allt som går. Att ha lite missfärgningar kvar är ok att övermålas. grundmåla åtminstone alla trärena partier, helst hela ytan, samt avsluta med lämplig kvalitet av färg.
Tack Plobben för ett kanon svar!Plobben skrev:Finns många olika orsaker till att det växer svartmögel på/under en målad yta. För att svartmögel ska få fäste under ett färgskikt finns det bara två alternativ. Antingen har möglet varit där hela tiden och man sket i att ta hand om det från början och målade bara över det. Gör man det, kan man lita på att möglet hittar en väg ut förr eller senare. Alternativ två är att det blivit skador i färgskiktet och mögelsporer letat sig ner genom ytan och det börjar ta fart den vägen.
Låter som rimliga orsaker. Men jag va inne på samma spår som du föreslog med prick-fri och skrubba och sen hoppas på det bästa. Har kört med en spotheater och skrapat bort så mycket färg som går. Jag målar med Nordsjö one supertech och grundar allt så hoppas på ett bra resultat.
🙏🏻 tack