M
Hej!

Jag och min sambo är intresserade av ett hus som är ute till försäljning.
Har idag blivit överbudade, men vi vill inte lägga ett nytt bud förrän vi har fått lite tankar, idéer och feedback ang möglet på vinden som jag bifogat en bild på. Mögel på träbjälkar och takstolar i en vind som behöver åtgärdas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta var självklart någonting som besiktningsmannen hade antecknat om i protokollet.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Hur har ni burit er åt för att bli av med möglet?
 
hsd
Timell visade i ett program hur man tacklar detta
 
I princip alla hus har lite svartmögel på vinden. I 9 fall av 10 är det inget att bry sig om utan det är en naturlig följd av årstidsväxlingarna på en kallvind. Om det är väldigt mycket mögel så bör man dock fundera två gånger men din bild tycker jag spontant ser helt ok ut.

När vi tittade på hus så var ett av objekten så hårt drabbat av svartmögel att jag först trodde att de hade målat råsponten med målarfärg. Vi gick inte vidare med det huset...
 
På bilden syns inte hur det är med ventilationen. Det kan i bästa fall vara så enkelt att man bara behöver fixa bättre ventilation.

Man bör såklart undvika att förvara brudklänningar, vinterkläder, barnens gamla skolböcker mm på en sådan vind.
 
Man gör två saker:

1. Dödar det som växer just nu med tex Jape Mögelfri.
2. Ser till att klimatet på vinden inte är gynsamt för påväxt. Hur detta går till beror ju på vad problemet är i huset du tittar på. För mycket ventilation, för lite ventilation, otätt från boytan, för mycket isolering, läckage osv osv.

Det är lite svårt att se på bilden, är det svartmögel på råsponten som är problemet?
 
S
Det är ju princip bara experiment man kan göra om man vill öka eller minska ventilationen på vinden, i grund och botten beror problemen på fuktläckage från boytan, vår vind såg betydligt värre ut, smällde in FTX ventilation och bytte råsponten i samband med takbyte, inte en svart fläck någonstans nu.
 
M
Det är det här jag tycker är så underbart med det här forumet. Alla verkar vara så pigga på att dela med sig av åsikter och synpunkter. Underbart! :)

Ja, alltså, 'problemet' vet jag väl inte. OM vi går vidare med husköpet så är det här vårt första hus, så det kan ju hända att vi helt enkelt gör en större grej av det hela än nödvändigt. Som jag har uppfattat det så har, som ovanstående skriver, de flesta husen någon form av mögel på vinden.

Ventilationen kommer vi självklart kontrollera och åtgärda om det skulle behövas.
I badrummet så kändes lukten lite unken. Inte så mycket att man avskräcktes, men tillräckligt mycket för att jag skulle reagera på det. Ventilationen i badrummet är tydligen den som går upp till vinden, så problemet kan ju ligga där.
Ventilationen åtgärdas självklart om fel skulle hittas!

Fukt i grunden finns också, men vi har bestämt oss för att införskaffa en avfuktare dit för att få bukt med det.
Kan det vara en lösning även för vinden?
Inte en lika häftig modell som för grunden, men en mindre variant som täcker vindsområdet? Vad tror ni? :)

Maja
 
Det är ju princip bara experiment man kan göra om man vill öka eller minska ventilationen på vinden, i grund och botten beror problemen på fuktläckage från boytan, vår vind såg betydligt värre ut, smällde in FTX ventilation och bytte råsponten i samband med takbyte, inte en svart fläck någonstans nu.
Nej, det är inte riktigt sant.

I otäta hus är det oftast sant att grundfelet är läckage av fuktig luft från boytan. I täta hus har man visat att för mycket ventilation är orsaken till mögel och att ventilationen förvärrar problemet.

Det finns mig veterligen inget säkert sätt att veta om man behöver ventilera mer eller mindre, min lösning på det problemet var att skaffa en reglerad ventilation av vinden. Efter det har jag inte haft några problem. Jag hade en hel del ludd som växte på mycket kort tid, mina åtgärder var att reglera ventilationen av vinden + döda det som växte med mögelfri.
 
majakt skrev:
Det är det här jag tycker är så underbart med det här forumet. Alla verkar vara så pigga på att dela med sig av åsikter och synpunkter. Underbart! :)

Ja, alltså, 'problemet' vet jag väl inte. OM vi går vidare med husköpet så är det här vårt första hus, så det kan ju hända att vi helt enkelt gör en större grej av det hela än nödvändigt. Som jag har uppfattat det så har, som ovanstående skriver, de flesta husen någon form av mögel på vinden.

Ventilationen kommer vi självklart kontrollera och åtgärda om det skulle behövas.
I badrummet så kändes lukten lite unken. Inte så mycket att man avskräcktes, men tillräckligt mycket för att jag skulle reagera på det. Ventilationen i badrummet är tydligen den som går upp till vinden, så problemet kan ju ligga där.
Ventilationen åtgärdas självklart om fel skulle hittas!

Fukt i grunden finns också, men vi har bestämt oss för att införskaffa en avfuktare dit för att få bukt med det.
Kan det vara en lösning även för vinden?
Inte en lika häftig modell som för grunden, men en mindre variant som täcker vindsområdet? Vad tror ni? :)

Maja
Absolut, även det kanske inte är ett stort problem (som du även säger) så är en investering av en avfuktare på vinden bra. Men om ni köper huset så kan ni ju mäta fukten på vinden och se om det är ett problem innan ni köper en avfuktare eller gör något annat.
 
M
Absolut.

Det här kanske är en dum fråga, men det är lika bra att jag ställer den; om ventilationen från badrummet där dusch och badkar finns, borde det inte vara en riskfaktor att den går upp till vinden? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

En mätning kommer absolut att göras. Jag tyckte att det verkade lite knepigt, besiktningen innefattande fuktmätning överallt, men inte på vinden. Varför vet jag inte riktigt...
 
Redigerat:
majakt skrev:
Det är det här jag tycker är så underbart med det här forumet. Alla verkar vara så pigga på att dela med sig av åsikter och synpunkter. Underbart! :)

Ja, alltså, 'problemet' vet jag väl inte. OM vi går vidare med husköpet så är det här vårt första hus, så det kan ju hända att vi helt enkelt gör en större grej av det hela än nödvändigt. Som jag har uppfattat det så har, som ovanstående skriver, de flesta husen någon form av mögel på vinden.

Ventilationen kommer vi självklart kontrollera och åtgärda om det skulle behövas.
I badrummet så kändes lukten lite unken. Inte så mycket att man avskräcktes, men tillräckligt mycket för att jag skulle reagera på det. Ventilationen i badrummet är tydligen den som går upp till vinden, så problemet kan ju ligga där.
Ventilationen åtgärdas självklart om fel skulle hittas!

Fukt i grunden finns också, men vi har bestämt oss för att införskaffa en avfuktare dit för att få bukt med det.
Kan det vara en lösning även för vinden?
Inte en lika häftig modell som för grunden, men en mindre variant som täcker vindsområdet? Vad tror ni? :)

Maja
Är det självdrag idag så tycker jag också att ni ska fundera på att "sätta in" friskluftsventiler om det inte finns! I det läget skulle jag också köpa en badrumsfläkt som går på lågvarv under vintertid för att få ett undertryck i huset. OM det nu är problem vill säga ;)
 
majakt skrev:
Absolut.

Det här kanske är en dum fråga, men det är lika bra att jag ställer den; om ventilationen från badrummet där dusch och badkar finns, borde det inte vara en riskfaktor att den går upp till vinden? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

En mätning kommer absolut att göras. Jag tyckte att det verkade lite knepigt, besiktningen innefattande fuktmätning överallt, men inte på vinden. Varför vet jag inte riktigt...
Ventilatationen från badrum eller någon annan boyta får absolut inte släppas ut på vinden. Det normala är ju att man drar detta igenom vinden och släpper ut luften på taket, utomhus.

Blåser du upp varm och fuktig luft från boytan så får du problem direkt. Det skulle förvåna mig om det är gjort så i detta hus, det är ju nästintill mögelfritt på bilden.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ventilatationen från badrum eller någon annan boyta får absolut inte släppas ut på vinden. Det normala är ju att man drar detta igenom vinden och släpper ut luften på taket, utomhus.

Blåser du upp varm och fuktig luft från boytan så får du problem direkt. Det skulle förvåna mig om det är gjort så i detta hus, det är ju nästintill mögelfritt på bilden.
Så hade vi förut, pga knasig ventilation (manuell fläkt i knähöjd ut på kattvinden?) och sedan en oisolerad, otät vindslucka nästan inne i duschen. Nu har vi en fukt- och ljusreglerad PAX med ventilationsrör upp på vinden och fram till en ventil.

Funkar bra, nu droppar det inte kondens från taklampsuttaget längre :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.