Jag har byggt ett cykelskjul i somras och ser nu efter ett par månader att vissa av plankorna i taket har möglat medan många ser helt fräscha ut. Kan det ha funnits mögel i de drabbade plankorna från början? Behöver jag göra något åt detta? Direkt ovanpå plankorna ligger ett plåttak och jag tror att det blev tätt.

/Erik

• Mögelskadade plankor i ett cykelskjulstak där vissa brädor syns med tydliga tecken på mögel medan andra brädor ser fräscha ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplankor i taket på ett cykelskjul, vissa med mögelfläckar. Plåttak ovanpå, cyklar parkerade under.
    Skapa konto
  • Cykelskjul med plåttak, byggt av träpaneler, bredvid en parkering och soptunnor, med ett hus och träd i bakgrunden.
    Skapa konto
Eftersom möglet är rent avskuret där en ny spont börjar måste det suttit sporer på vissa , men inte andra. Dra av det med en rotborste och spraya sedan med grönfri/tralltvätt/klorin/boracol eller annat mögelhämmande du har på hyllan. Låt medlet sitta kvar utan att spola efter applicering.

Har du någon papp under plåten, och finns det någon luftsplalt under plåten? Det ska egentligen klara sig utan både papp och luftspalt. Men om brädorna varit fuktiga och haft mycket sporer på sig, så det påverkat det ytterligare.

Rickard.
Det verkar vara vanligare att det ser ut såhär än inte idag, måste vara något med hanteringen efter torkning som gör det.

Gå på med grön-fri om du vill men det är egentligen lite sent nu men jag skulle ge det en sommar för då kommer brädorns torka ur helt och efter det kan du göra vad du vill med det.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Stort tack för era svar!
I InsidersUnited skrev:
Dra av det med en rotborste och spraya sedan med grönfri/tralltvätt/klorin/boracol eller annat mögelhämmande du har på hyllan. Låt medlet sitta kvar utan att spola efter applicering.
Rickard. Rickard. skrev:
Gå på med grön-fri om du vill
Kan man göra detta nu på vintern när det är fuktigt?
Är det detta medel? https://www.bauhaus.se/jape/gron-fri

Rickard. Rickard. skrev:
ge det en sommar för då kommer brädorns torka ur helt och efter det kan du göra vad du vill med det.
Jag hade liknande påväxt på mitt vedskjul som jag byggde för ett par år sedan, dock inte lika mycket. Jag lät det vara och det torkade faktiskt bort nästan helt.

A AG A skrev:
Har du någon papp under plåten, och finns det någon luftsplalt under plåten? Det ska egentligen klara sig utan både papp och luftspalt.
Ingen papp. Ej luftspalt under hela plåttaket, då jag har skruvat det rakt i brädorna, men det är ju en del luftspalter i och med att plåten är veckad.

/Erik

Är "ränderna" på samma ställe där plåten ligger mot trät? Kan det vara plåten som påverkar trätemperaturen och bidrar till extra kondensbildning där?

Rickard.
Jag tror verkligen inte plåten har någon betydelse utan det kommer från lagringen, man kan t ex se vars strön låg i bunten på nån bräda och jag känner igen exakt detta från flertal tak.

Jag tycker ändå inte att det är en särskilt bra idé att skippa underlagspapp, särskilt inte i relation mot hur billigt det är och hur snabbt det går att rulla ut innan man lägger dit plåten.
Jag hade gjort om det en fin dag, med trevligt väder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.