För drygt två veckor sen drabbades vi av skyfall där jag bor. Kom hem efter nattjobb och möttes av en pöl på badrumsgolvet. Läckte då in vatten genom ventilen på väggen. Eftersom jag bor i hyresrätt så ringde jag fastighetsskötaren. Visade sig att det varit stopp i en brunn på taket (jag bor högst upp i huset) men att det nu var åtgärdat och fastighetsskötaren lugnade mig med att vattnet snart skulle sluta läcka in, viket skedde ett halvt dygn senare.

Nu i helgen noterade jag bubblor i taket i hallen (som gränsar till badrummet) som spruckit upp allt mer. Har även känt av en frän lukt i klädkammaren som jag inte kunnat specificera men som jag nu antar är mögel, eftersom jag märkte mörka fläckar i taket och nåt vitt ludd.

Väntar på återkoppling från min hyresvärd men känns spontant som att jag inte kommer få så mycket hjälp. Lät som att det bara var att måla över.

Jag är definitivt inte kunnig inom ämnet men mögel kan väl ändå inte bara målas över? Och fukten har ju påverkat mer än bara färgen på innertaket?

Vad säger ni som kan mer? Ser det ut som fukt och mögel? Och vad är lämplig åtgärd för detta? Och är det läge att ta sitt pick och pack och flytta? Bor med ett barn och vill inte utsätta varken barnet eller mig själv för hälsovådligt mögel…

Sedan undrar jag hur mögelsporer sprids till annat? Har byråer i klädkammaren t.ex, kan dessa ha påverkats? Och kläderna i byråerna?

Vad är det för material i taket?

Luddet ser ut som plastfärg som släppt från underlaget. Men inte roligt såklart, rejäla fuktfläckar. Är det betong i tak och väggar så räcker det antagligen med att skrapa ner färgen och kanske ställa in en avfuktare för att torka upp snabbare, sedan måla om igen. För att möglet ska växa till krävs rätt (fel) förutsättngar, lagom temperatur, hög fuktighet. Men jag är verkligen ingen expert och det känns som att hyresvärden bör skicka en besiktningsman/dylik om inte annat så från dennes försäkringsbolag. Som kan göra en bedömning och en åtgärdsplan. Är det inte betong krävs det nog lite mer ingrepp för att torka upp, och eventuellt utbyte av material som inte tål fukt, som spån- och gipsskivor

Där det är mörka fläckar (och det vita luddet) skulle jag tro är betong. Övriga taket vet jag inte heller säkert men gissar på gips kanske.

A Anhyan skrev:
Luddet ser ut som plastfärg som släppt från underlaget. Men inte roligt såklart, rejäla fuktfläckar. Är det betong i tak och väggar så räcker det antagligen med att skrapa ner färgen och kanske ställa in en avfuktare för att torka upp snabbare, sedan måla om igen. För att möglet ska växa till krävs rätt (fel) förutsättngar, lagom temperatur, hög fuktighet. Men jag är verkligen ingen expert och det känns som att hyresvärden bör skicka en besiktningsman/dylik om inte annat så från dennes försäkringsbolag. Som kan göra en bedömning och en åtgärdsplan. Är det inte betong krävs det nog lite mer ingrepp för att torka upp, och eventuellt utbyte av material som inte tål fukt, som spån- och gipsskivor
Tack snälla för svar! Ska försöka nå min hyresvärd snart då jag inte fått någon återkoppling än och inte varit hemma på hela dagen.

Lokala fuktskador bör inte vara ngt nämnvärt problem.
Är det betongbjälklag så är ditt enda problem rent estetiskt fuktfläckarna. Det löses genom ommålning. Om man antar att även klädkammaren är ventilerad och uppvärmd så torkar fuktgenomslaget upp relativt fort, och då bör inget mögel hinna växa till sig.

OM klädkammaren inte är ventilerad, och om fukten tar lång tid på sig att torka så kan mögel växa till där fukten finns. Dina byråer och kläder påverkas inte innan dess. Det är först när mögel har vuxit till sig som det kan fastna lukt i kläderna. Då får de tvättas. Byråerna kan dammas av med vanlig fuktad trasa.

OM klädkammaren inte är ventilerad så är det bra att låta dörren vara öppen för luftväxling och snabbare upptorkning.

Om mögel har hunnit växa till sig så räcker det att torka av fuktfläckarna med en fuktad trasa, efter att fukten torkat ut och åtminstone ngn dag före ommålning. Finns ingen anledning att addera andra gifter i inomhusluften då det bara är små lokala färska fuktfläckar och eventuellt antydan till mögel. (Alla antimögelmedel innehåller gifter.)

Fastighetsskötaren tyckte inte ens det var värt att titta på, det är bara måla om. For hem nyss och ser att fukten nu även spridit sig till ytterligare ett rum.
Pratade med målaren som berättade att det varit fuktrelaterade problem med taket många gånger men att hyresvärden aldrig åtgärdar problemet utan bara målar över.
Känns ju sådär…

Det går ju att vända sig till hyresgästföreningen för råd och stöd. Men kan du byta boende så kanske det är lugnare i längden

A Anhyan skrev:
Det går ju att vända sig till hyresgästföreningen för råd och stöd. Men kan du byta boende så kanske det är lugnare i längden
Tack för tipset! Får nog bli ytterligare en flytt. Känns sådär eftersom vi bara bott i lägenheten i tre månader men som du säger så blir det nog lugnare på sikt. Känner mig just nu ganska orolig över hur det ser ut ovanför innertaket, när hyresvärden verkar satt i systemet att bara spackla och måla om, istället för att utreda problemet ordentligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.