H
K kelegris skrev:
Hej, det finns ingen annan lösning på det här, mer än att försöka skära bort och lägga ny fog, va?
Helt rätt.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
J
Inte om du vill bli av med det för gott. Det bästa är att helt undvika silikon mot golv och istället lägga vanlig "kakelfog". Den möglar inte och släpper dessutom genom fukten uppifrån bättre.

• Gilla
Hassest och 1 till
  • Laddar…
Mjuk tandborste och ättika får bort ganska mycket

Har testat diverse rengöringsmetoder och det blev ju lite bättre. Det som är kvar nu sitter dock inte på ytan och verkar omöjligt att ”skrubba” bort.

Om man väl har haft en silikonfog är det svårt att få bort så pass så man kan lägga kakelfog där, förmodar jag?

Bästa svaret

ClasseClas
K kelegris skrev:
Har testat diverse rengöringsmetoder och det blev ju lite bättre. Det som är kvar nu sitter dock inte på ytan och verkar omöjligt att ”skrubba” bort.

Om man väl har haft en silikonfog är det svårt att få bort så pass så man kan lägga kakelfog där, förmodar jag?
Efter ett tag, säg 10-15 år, kan det vara läge att skära bort silikonet och ersätta med nytt. Se till att välja silikon för våtrum. Verktyg finns här som underlättar jobbet.
https://shop.byggahus.se/products/fogskrapa-fogutjamnare-wolfcraft

Är det svårt? Jag menar risken för att man tar för djupt och penetrerar tätskiktet.

ClasseClas
T Telefu skrev:
Är det svårt? Jag menar risken för att man tar för djupt och penetrerar tätskiktet.
Nej, inte en chans med de verktygen. Silikonet ska ligga ytligt och är bara för utseendets skull. För djupt med silikon gör att vatten bakom väggplattorna inte kan flöda vidare ner på golvet under golvplattorna.

Det ser ju smidigt ut med verktygen du tipsar om. Tack!

H
ClasseClas ClasseClas skrev:
Efter ett tag, säg 10-15 år, kan det vara läge att skära bort silikonet och ersätta med nytt. Se till att välja silikon för våtrum. Verktyg finns här som underlättar jobbet.
[länk]
P Plutus skrev:
Mjuk tandborste och ättika får bort ganska mycket
Kemist ren bensin eller aceton på en trasa tar det sista silikonresterna. Är man ovan kan man sätta målartejp uppe och nertill med en springa som är något mindre än man tänkt sig fogen, sätt fogen, sen är det bara att dra silikonet med fingret som är doppade i såpvatten, ta bort tejpen försiktigt och lägg tejpen direkt en påse eller liknade, dra såpade fingret över fogen igen.

Är problemet med sådant mögel bara att det är fult eller är det också ohälsosamt/risk att det sprider sig?

Mvh Mackk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.