MathiasS MathiasS skrev:
Jag känner igen detta från mitt eget hus och vill minnas att detta diskuterats här också.

1. Om det är mögel så måste även anliggande träytor mögla. Möglar träet? Ok trået ser bra ut. Du skulle jag ta bort en skiva isolering och se att det ser bra ut bakom skivan, därefter montera tillbaka isoleringen och jobba vidare med annat.
2. Om det skulle vara mögel och bara runt rören som hos dig måste du ha kall luft i rören och så mycket att omgivande luft kondenserar på röret. Jag tror inte det är möjligt på så långa sträckor och det kräver att ett rör har en fri ände upp på vinden eller liknande. Även då tror jag det är omöjligt - resultatet av det brukar istället vara kondens i rören, inte utanpå.

Du menar elledningen leder kall luft ? Huset har elelement och självdrag. Ska installera ny ventilation under renovering.
 
Röret leder luft isådant fall, men som sagt, jag tror inte på det alternativet.
 
Tror inte på mögel utan smuts/sot/etc. Som någon tidigare skrev: är det mögel borde trät vara angripet också.
 
Mer bilder, försökte få rummet lite mörkare men ser inte att de lyser något märkvärdigt.
Jämför med bilderna härifrån.
 
  • Svagt upplyst bild som visar en inomhusmiljö med mörkare fläckar på en vägg och ett tak, möjligen ISO eller fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svagt belyst rum med lila UV-ljus över isoleringsmaterial och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig bild där lila och blått ljus faller på vad som ser ut att vara isolering mellan träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C claym skrev:
Tror inte på mögel utan smuts/sot/etc. Som någon tidigare skrev: är det mögel borde trät vara angripet också.
vad kommer sot ifrån? Vi har kamin men ska den då ha läckt ut i hela undertaket?
 
Herrens vägar äro outgrundliga ;). Skämt å sido, isolering som ser ut som din kan bero på att sot kommit in eller annan smuts.

oavsett så känns det som att det spelar ingen roll vilket svar du får här för det ger dig ändå ingen trygghet. För att du ska sova gott behöver du nog skicka in en bit på analys , då får du svar direkt. Bilderna du lägger upp ger ingen mer info.
Jag är som sagt tämligen säker att detta inte är mögel men jag tror inte det hjälper att stilla din oro...

som sagt: ditt trä är inte skadat /angripet vilket det borde vara om det var mögel. När jag rev min panel förra året så hade jag identiska svarta fläckar lite här å där (inte lika mycket som du men ändå lika). Reglarna och baksidan på panelen var snustorr och helt trären, inget spår av mögel.

det finns en tråd någonstans på forumet som visar upp identiska bilder på isolering som är smutsig, svaret där var samma: smuts i isoleringen
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Tänk så här då, att det skulle mögla endast på den var,a sidan av bjälklaget låter väldigt märkligt, den största fuktbelastningen pga kondensation ligger ju på kalla sidan.
 
C claym skrev:
Herrens vägar äro outgrundliga ;). Skämt å sido, isolering som ser ut som din kan bero på att sot kommit in eller annan smuts.

oavsett så känns det som att det spelar ingen roll vilket svar du får här för det ger dig ändå ingen trygghet. För att du ska sova gott behöver du nog skicka in en bit på analys , då får du svar direkt. Bilderna du lägger upp ger ingen mer info.
Jag är som sagt tämligen säker att detta inte är mögel men jag tror inte det hjälper att stilla din oro...

som sagt: ditt trä är inte skadat /angripet vilket det borde vara om det var mögel. När jag rev min panel förra året så hade jag identiska svarta fläckar lite här å där (inte lika mycket som du men ändå lika). Reglarna och baksidan på panelen var snustorr och helt trären, inget spår av mögel.

det finns en tråd någonstans på forumet som visar upp identiska bilder på isolering som är smutsig, svaret där var samma: smuts i isoleringen

Ja tycker ni är kloka i era kommentarer, lukten har märkligt nog försvunnit efter vi tog ner panelen som varit där och den svarta plasten. Så de kan mycket väl vara så, tycker också mönstret de svarta följer passar in i att de kan kommit luft eller statisk elektricitet som drar till sig. Jag hoppas verkligen detta. För att riva hela övervåningen skrämmer mig.

ska köpa ett snabbtest för mögel och hålla tummarna.
Tack så mycket för alla råd och återkopplar va de slutade med.
 
Danin Danin skrev:
Ja tycker ni är kloka i era kommentarer, lukten har märkligt nog försvunnit efter vi tog ner panelen som varit där och den svarta plasten. Så de kan mycket väl vara så, tycker också mönstret de svarta följer passar in i att de kan kommit luft eller statisk elektricitet som drar till sig. Jag hoppas verkligen detta. För att riva hela övervåningen skrämmer mig.

ska köpa ett snabbtest för mögel och hålla tummarna.
Tack så mycket för alla råd och återkopplar va de slutade med.
förstår din oro, jag har själv varit nojig när det kommer till mögel. Du ska se att det inte är någon fara! Håll gärna tråden uppdaterad med resultat
 
C claym skrev:
förstår din oro, jag har själv varit nojig när det kommer till mögel. Du ska se att det inte är någon fara! Håll gärna tråden uppdaterad med resultat
Det blir ju en extra oro när man har barn också.

Det positiva är att lukten är klart förbättrad nu i allafall, så hade det varit isoleringen som luktar borde det blivit ännu värre efter plasten togs bort.

blir ett snabbtest för mögel imorgon och visar den något kommer ja även Skicka in för analys.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
H
Vore konstigt om det skulle endast sätta sig mögel i isoleringen och inte reglarna som är mellan isoleringen.
Den borde bli drabbad med
 
H Hallerudsbo skrev:
Vore konstigt om det skulle endast sätta sig mögel i isoleringen och inte reglarna som är mellan isoleringen.
Den borde bli drabbad med
H Hallerudsbo skrev:
Vore konstigt om det skulle endast sätta sig mögel i isoleringen och inte reglarna som är mellan isoleringen.
Den borde bli drabbad med
Kan inte alls hur det fungerar med mögel, men det är ju positivt i så fall. För då får man hoppas det är som många skriver att det endast är smuts/sot partiklar som trängt igenom. Det är ju ändå 40 år gammal isolering så kanske ser bra ut för sin ålder.

Sen kanske det ändå inte är fel att byta då ja antar isoleringen kan bli sämre med tiden.
 
Skulle det vara mögel så borde du inte vara orolig för att riva hela övervåningen. Tittar man på bilder på träet så ser det fräscht ut. Kan bli att riva ut isoleringen (vilket du var inne på att göra ändå ?).
Kom ihåg: mögelsporer finns överallt så det är en naturlig del av omgivningen . För att sporerna ska börja växa behövs: fukt, rätt temp och ett organiskt material. Finns inte alla 3 under ”gynnsamma” förhållanden så ”sover” sporerna vidare
 
Isolering blir inte sämre med tiden och det finns inga goda skäl att byta ut den bara för att den är gammal.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Släpp det där med sot..............titta på ett filter i en dammsugare eller annat luftfilter för den delen. De blir svarta av att filtrera vanlig luft. Helt normalt.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.