Åsa Lund
Funderat på att dra in ftx?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Funderat på att dra in ftx?
Inte i dagsläget utan bara tilluftsventiler samt ventilation som går dygnet runt i badrummen.
 
En fråga, om man hittar källan till mögel, tex kondens. Är det ok att ta bort kanske 10cm av lagret av isolering om det enbart är ytmögel ? För att sätta ny isolering på detta och sen stänga igen med byggplast? Eller bör all isolering promt bort?
 
Ser inte ut som mögel. Brukar sitta i råsponten mot yttertaket. Har ni kollat genom att ta bort isolering på några ställen ? När är det inplastat förresten , inte 1976 va?
 
Det är tillbyggt 1980, då inreddes övervåningen, vilket är då ja antar de köpte den svarta plasten som ser perforerad ut. Alla husen på gatan är identiska, ingen har sagt något om problem på vind. Taket ser bra ut, ingen har bytt tak på området.

Finns de något sätt att snabbt ta reda på om de är mögel ? Vad ska de annars va ? Hur mycket smuts kan de samlas under 40 år ?
Vad ska ja leta efter ? Detta känns stressande, rädd hela övervåningen ska rivas.
 
Det är förmodligen smuts och partiklar som letar sig in utifrån, typ från luftföroreningar kanske ? Står det inget tillverkningsår på plasten ? Hur luktar det svarta i isolering, hur känns det ?
 
Svart plast med perforeringar och fläckar som hänger från ett tak, uppträdande som en eventuell ångspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringsmaterial bakom trasig svart plastfilm med potentiell mögelskada eller smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett rum under renovering med oskyddade gipsskivor och en perforerad plastfilm på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är förmodligen smuts och partiklar som letar sig in utifrån, typ från luftföroreningar kanske ? Står det inget tillverkningsår på plasten ? Hur luktar det svarta i isolering, hur känns det ?

Vi har haft problem med dålig /unken lukt länge. Luktar svartmögel? Nej det verkar inte va reglementsenlig plast, ingen aning vad den är till för. Den är mjuk och går att dra sönder lätt. Har flera ställen med perforeringar, och är tveksam om den ens håller som ångspärr där det inte är hål.

Hur ska man avgöra om de är smuts eller mögel? Det måste väl finnas något annat sätt än skicka in på lab för analys ? Det är ju en stor skillnad på smuts tycker man. Har skorsten men tveksam att den ska läcka. Just märkligt att det är så fläckigt överallt.
 
Ni behöver säkert bättra på ventilationen och en del gammal lukt sätter sig i tak och väggar. Ang prover om mögel eller ej har jag ingen aning tyvärr.
 
Vi kommer installera nya tilluftsventiler i varje rum samt mekanisk fläkt i badrummen.

Men måste verkligen veta om de är mögel. Finns de inget lätt sätt att ta reda på de? För det handlar ju om att riva hela övervåningen eller inte.
 
Åsa Lund
Ta kontakt med ett lab och fråga hur du ska ta prover för att sedan skicka in till dem. I Skåne finns t ex Tekomo, prata med Eva Nyman där. Undvik hennes gubbe.
Vill du spara pengar så köper du så lång svarstid som möjligt. Express-analys brukar på de flesta lab vara dubbla priset.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ta kontakt med ett lab och fråga hur du ska ta prover för att sedan skicka in till dem. I Skåne finns t ex Tekomo, prata med Eva Nyman där. Undvik hennes gubbe.
Vill du spara pengar så köper du så lång svarstid som möjligt. Express-analys brukar på de flesta lab vara dubbla priset.
tack för tipset , förmodligen börjar de rivas på måndag men kanske ändå skickar in så man vet vilken typ av mögel de är. Ska väl finnas olika farliga .
 
Jag tycker mig känna igen detta men kan inte riktigt sätta fingret på mekanismerna bakom. Minns jag rätt så är det smuts som samlas pga statisk elektricitet runt plaströren.

Du har ju rent trä i direkt anslutning till det svarta. Om det vore mögel skulle det växa även på träreglarna, men det gör det inte, eller hur?
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tycker mig känna igen detta men kan inte riktigt sätta fingret på mekanismerna bakom. Minns jag rätt så är det smuts som samlas pga statisk elektricitet runt plaströren.

Du har ju rent trä i direkt anslutning till det svarta. Om det vore mögel skulle det växa även på träreglarna, men det gör det inte, eller hur?

Ja tycker mig se att isoleringen ser lite märklig ut där de är mycket smuts
Men lukten i rummet är betydligt mindre nu. Luktar mer vind än unket just nu. Så gissar träpanelel som suttit där varit bidragande och kanske den svarta plasten till varför de luktade illa. Men känner ingen mögeldoft alls. Men är de svartmögel som är torrt är kanske lukten inte aktiv heller ?
Detta är en bild till liten korridor in i sovrummet. . Hallen och de två sovrummen har nya ytskick men gissar de har inte tagit bort den svarta isoleringen. Så måste veta om de är mögel då får vi riva upp hela övervåningen. Blir frustrerad. Smuts och mögel är två olika.

Vad får dig att tro de är smuts , är de just för de är vid ledningarna främst ? Men de är även lite små fläckar på andra ställen. Planritning över en övervåning med tre sovrum, hall, badrum och bastu, med angivna mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fiberisolering med mörka fläckar och en väggkontakt i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Glömde tillägga , reglarna ser bra ut men isoleringen ser hemsk ut på vissa ställen som vid kontakterna.
 
Jag känner igen detta från mitt eget hus och vill minnas att detta diskuterats här också.

1. Om det är mögel så måste även anliggande träytor mögla. Möglar träet? Ok trået ser bra ut. Du skulle jag ta bort en skiva isolering och se att det ser bra ut bakom skivan, därefter montera tillbaka isoleringen och jobba vidare med annat.
2. Om det skulle vara mögel och bara runt rören som hos dig måste du ha kall luft i rören och så mycket att omgivande luft kondenserar på röret. Jag tror inte det är möjligt på så långa sträckor och det kräver att ett rör har en fri ände upp på vinden eller liknande. Även då tror jag det är omöjligt - resultatet av det brukar istället vara kondens i rören, inte utanpå.
 
Tog med en svag uv lampa, ser inte att de lyser upp något märkvärdigt ? Någon som kan tolka bilderna bättre än jag? Ska väl lysa upp?

Eller ja kanske har fel, de lyser ju upp en del ändå tycker jag mig se. Blir inte klok :)
 
  • UV-lampa hålls nära en yta med synlig lila ljusfläck, omgivningen lyser inte upp påtagligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • UV-lampa hålls nära en yta med fiberliknande material där vissa partier lyser svagt lila.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en UV-lampa som lyser på isolering och rör under en byggnad, svagt lila sken syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.