Hej, bor högst upp i en gavellägenhet (bostadsrätt) från 40-talet. Flyttade in för ganska precist två år sedan. För 1.5 år sen totalrenoverades fasaden samt taket. Dessvärre har jag noterat att mögel har börjat sprida sig i gavelhörnen på lägenheten - ingen annan stans. Jag införskaffade en luftfuktare i november för mina växters skull men tror inte det kan ha en sådan stor effekt?

Vad tror ni?

• Mögelpåväxt i gavelhörn av lägenhet med synliga svarta fläckar och sprickor i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel i hörnet av en ljus vägg där tak och vägg möts, med sprickbildning.
    Skapa konto
Troligen dålig isolering så det är kallt där och fukt kondenseras ur luften. Luftfuktaren kan absolut ha påverkat det hela om man legat precis på gränsen tidigare.

Tack för svar. Jag bestämde mig för att kika ytterligare på gavelväggarna - åh satan vilken trist upptäckt. Högst upp i min inbyggda garderob bakom extralakan och -kuddar hittade jag detta. Notera att luftfuktaren inte ens står i detta rum. Vad gör jag nu, kontakta styrelsen antar jag?

• Mögel och svartmögel på en inbyggd garderobs övre hörn och vägg bakom extralakan.
    Skapa konto
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Ja, det är nästa steg. Väldigt tråkigt för dig - det där såg inte bra ut.

Nämn inget om luftfuktaren för styrelsen och ställ undan den innan de kommer. Oavsett om den kan påverka eller inte, så är risken att någon i styrelsen hänger upp sig på den och menar att det är ditt fel. De är helt vanliga människor. Jag har suttit i BRF-styrelser och det var för att jag råkade har tid och inte för att jag hade någon som helst kunskap och någonting alls.

A Aztrill skrev:
Tack för svar. Jag bestämde mig för att kika ytterligare på gavelväggarna - åh satan vilken trist upptäckt. Högst upp i min inbyggda garderob bakom extralakan och -kuddar hittade jag detta. Notera att luftfuktaren inte ens står i detta rum. Vad gör jag nu, kontakta styrelsen antar jag?
Kan börja med att skaffa dig en Hygrometer och få koll på vad du ligger på för luftfuktighet. Kan också ta en tändare/tunt papper och kolla så att ventilationen fungerar som den ska med vettigt flöde.

En vän som bor i japan hade problem med hög luftfuktighet och massor med mögelangrepp på sommaren, nu fick dom även problem med mögel på vintern. Konstant jättehög luftfuktighet, tre avfuktare i tre:an hjälpte inte. Vattnet rann nästan längs med 1-glas fönstren.

Bad honom kolla luftflödet och det visade sig att det gick åt fel håll om badrumsfläkten inte var igång. När dom började ha igång den 24/7 dök luftfuktigheten från 80+ till 40% med avfuktarna avstängda.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.