Hello,

Så här ser ett av mina fönster ut. Det har nog varken målats om eller tvättats på väldigt länge (har bott i ett par år i huset).
Vitt fönster på en röd träfasad, med en blomma på fönsterbrädan inuti. Målade och tvättade brädor syns runt fönstret, delvis missfärgade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter tvätt och skrubbning med vanlig fasadtvätt blir det så här:
Vitmålat fönster med vita foder på röd träpanel, fotograferat efter rengöring. Reflekterande glas som visar träd och växtlighet utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ganska markant förbättring alltså :)

Min fråga är om jag ändå behöver lägga på algmedel innan jag målar? Jag vet ju inte säkert om lorten på brädorna är alger, men det är svartprickigt och eländigt, så det lutar väl åt det?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
AJ82 AJ82 skrev:
Hello,

Så här ser ett av mina fönster ut. Det har nog varken målats om eller tvättats på väldigt länge (har bott i ett par år i huset).
[bild]

Efter tvätt och skrubbning med vanlig fasadtvätt blir det så här:
[bild]

Ganska markant förbättring alltså :)

Min fråga är om jag ändå behöver lägga på algmedel innan jag målar? Jag vet ju inte säkert om lorten på brädorna är alger, men det är svartprickigt och eländigt, så det lutar väl åt det?
"algmedel" har man väl för att ta bort alger och sånt lättare. Det ser ju ut som du lyckats få bort det som måste bort. Måla på det där du skulle jag säga.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
"algmedel" har man väl för att ta bort alger och sånt lättare. Det ser ju ut som du lyckats få bort det som måste bort. Måla på det där du skulle jag säga.
Ja, det blir ju hyfsat rent. Algmedlet ska väl döda sporer och dylikt så det inte blir ny påväxt efter ommålningen, men det kanske duger fint som det är utan?

AJ82 AJ82 skrev:
Ja, det blir ju hyfsat rent. Algmedlet ska väl döda sporer och dylikt så det inte blir ny påväxt efter ommålningen, men det kanske duger fint som det är utan?
Nja du tänker nog på medel mot mögel då ?
Det skall nog mycket till om det växer alger under färg :)

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nja du tänker nog på medel mot mögel då ?
Det skall nog mycket till om det växer alger under färg :)
OK, då säger vi så :)

Dom flesta "miljöanpassade" färger har benägenhet att få påväxt.
Man har liksom flyttat problemet från färgtillverkaren och istället säljs det mer tvättmedel som måste användas regelbundet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.