Hej någon kunnig på skorsten, en modul skorsten 50 mm isolering vad är yttemperaturen ca på den vid takgenomföringen ?

Mats-S
På min är det typ 40-45 grader på utsidan där det är isolerat, beror ju lite på hur hårt man eldar. Men det blir aldrig varmare än att man lugnt kan lägga handen på skorstenen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
På min är det typ 40-45 grader på utsidan där det är isolerat, beror ju lite på hur hårt man eldar. Men det blir aldrig varmare än att man lugnt kan lägga handen på skorstenen.
Okej inte mer ? Är det 50mm isolering då ?

Claes Sörmland
Det går inte att svara generellt på detta. Kolla installationsbeskrivningen, där anges en maximal yttemperatur vid en viss eldning. I grund och botten så försenar bara isoleringen uppvärmningen av ytan.

Du behöver även ta hänsyn till eventuell skorstensbrand, då blir det upp mot 1000 grader i pipan, och betydligt varmare än 45 på utsidan.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mats-S
M Miike88 skrev:
Är det 50mm isolering då
Svar ja, men eldar man hårt flera timmar så kanske det drar upp mot 55, dvs man kan lägga handen på svepet utan att bränna sig, men inte hålla kvar den för länge.

Följ installationsbeskrivningen om avstånden och ytbeskrivning av det som är omkring röret så ska det vara lugnt. Jag har 5 cm till gips i min genomföring efter bottenvåningen, godkänt av sotaren efter installationen.

Är du osäker så kontakta sotaren, för det är dom som ska godkänna din skorsten när du är klar för eldning :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.