330 läst · 8 svar
330 läst
8 svar
Moderering av trådar som handlar om elinstallationer?
Är det fler än jag som tycker att trådar som handlar om elinstallation och elsäkerhet borde modereras för att undvika att livsfarliga åsikter och idéer framförs? Jag ställer frågan på förekommen anledning.
Senaste versionen av ChatGPT är så kompetent så jag tror den skulle kunna sköta jobbet.
Senaste versionen av ChatGPT är så kompetent så jag tror den skulle kunna sköta jobbet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 438 inlägg
Nej och nej för he#¤%&/.
Moderation ja, det har vi redan, men inte för att bedöma vad som är farliga råd eller inte. Det sköter forumet bra, inkl våra moderatorer. Felaktiga påståenden bör få besvaras så att andra läsare lär sig av det.
Moderatorerna behövs för att ta bort allt brus från troll och verka för att det inte blir ett facebook med korta fjantinlägg. När de inte orkar längre, och vi verkar ibland inte vara långt borta, då är forumet förlorat.
Moderation ja, det har vi redan, men inte för att bedöma vad som är farliga råd eller inte. Det sköter forumet bra, inkl våra moderatorer. Felaktiga påståenden bör få besvaras så att andra läsare lär sig av det.
Moderatorerna behövs för att ta bort allt brus från troll och verka för att det inte blir ett facebook med korta fjantinlägg. När de inte orkar längre, och vi verkar ibland inte vara långt borta, då är forumet förlorat.
Jag förstår din åsikt, dock kan en ihärdig men helt okunnig person få stort genomslag. En lögn som upprepas tillräckligt ofta och med emfas kan få ett sken av att vara sanning, eller i alla fall så tvivel om det som egentligen är sant. Jag tycker elsäkerhet och brandskydd särskiljer sig från andra ämnen. Här gäller det verkligen ”liv och lem”.Bo.Siltberg skrev:Nej och nej för he#¤%&/.
Jag har ingen direkt åsikt gällande för många farliga/felaktiga svar.
Däremot så spårar 90% alla trådar om el, ur. Det blir en jäkla massa tjafs, otrevliga påhopp, samt tråkig "besserwisserattityd" från några ständigt återkommande personer. Det handlar oftare om personliga åsikter, än vad som är rätt och fel.
Däremot så spårar 90% alla trådar om el, ur. Det blir en jäkla massa tjafs, otrevliga påhopp, samt tråkig "besserwisserattityd" från några ständigt återkommande personer. Det handlar oftare om personliga åsikter, än vad som är rätt och fel.
Moderator
· Stockholm
· 52 418 inlägg
Ge gärna exempel.LasseLund skrev:Jag förstår din åsikt, dock kan en ihärdig men helt okunnig person få stort genomslag. En lögn som upprepas tillräckligt ofta och med emfas kan få ett sken av att vara sanning, eller i alla fall så tvivel om det som egentligen är sant. Jag tycker elsäkerhet och brandskydd särskiljer sig från andra ämnen. Här gäller det verkligen ”liv och lem”.
Jag som moderator försöker balansera mellan att rensa bort felaktigheter och att låta forumet rätta felaktigheterna. Det fungerar (som jag ser det) väldigt bra med "självrättningen", Bo är en av våra största tillgångar där, men det finns fler.
Det har hänt att jag som moderator är lite väl "trigger happy" och raderar sådant som håller på att "självrättas", men då ofta från skribenter som upprepar självsäkert grovt felaktiga råd.
Samma sak kan sägas om exempelvis trafikvett och takstolskonstruktion.LasseLund skrev:
Inte i praktiken egentligen bortom yrkesmän, tågtakslek och liknande, om jag nu minns statistiken någorlunda korrekt.LasseLund skrev:
Precis. Modereringen är inte, och skall inte vara någon faktagranskning eller åsiktsfilter. Hoppas jag...Bo.Siltberg skrev:
Blir lite mörkrädd när jag läser din beskrivning @hempularen. Om det är moderatorerna som avgör vad som faktamässigt är rätt och fel kan väl lika gärna moderatorerna stå för svarandet själva, så kan vi ha ett fråga-experten-forum.
Väl medveten om att Rule #1 är You do not talk about moderering och att Rule #2 är You do NOT talk about moderering, så undrar man ju vad riktlinjerna och målet med modereringen är.