Hej!

Vårt mockfjärdshus från -63 är i stort behov av nya fönster. Är det någon som kan förklara hur man ska göra ? Mockfjärdshusen är ju inte riktigt byggda som ett vanligt hus :S!

Tacksam för svar!
 
H
Välj inte mockfjärds fönster iallafall, extremt för dyra, både i arbete och material!
 
Mockfjärdsfönster funkar jättebra! Lite dyrare än snittet men kan det här med fönster!
 
H
Vi tog in offerter och Mockfjärdsfönster låg mer än dubbelt upp mot Elitfönster.
Då hade ändå MF dragit av 30.000,00 när jag påpekade att offerten var dyr.
 
Tack för svar, men hur gör man med installationen i ett Mockfjärdshus?
 
På ett mockfjärdshus monterar man de nya fösterna i dina gamla karmar så kallat karm i karm montage.
Man måttanpassar fönsterna så att man får så stor glasyta som möjligt eftersom fönsterna blir mindre.
Ett alternativ till är att kontakta Velfac som har ett fönster som är lämpligt för karm i karm montage då det inte syns från utsidan att man monterat karm i karm.
 
Det var det jag misstänkte. Ska spana in Velfac!
 
Är det någon som har bytt på egen hand, är det krångligare än att göra ett vanligt fönsterbyte. Klarar man det om man är normalhändig?
 
Vad är det som är bärande? - mittstolpen i fönstren eller själva ramen?
 
Karmarna är bärande
 
Ny upptäckt idag! Det är bara de tidiga modellerna av Mockfjärdshus som har bärande karmar. Var brytgränsen i årsmodell går har jag inte lyckats få fram trots att jag pratat med en som ritade dessa husen idag.
Jag har varit helt insnöad tidigare att det är karm i karm montage so. Gäller på dessa hus , men så är det alltså inte.
Man får ta och studera karmsammansättningen och ta husets ålder i beaktning innan man beställer fönster till dessa hus.
 
Hej !

Har ett Mockfjärdshus från 1966, hur ser du om fönstren är bärande på karnsättningen ?
 
Bärande är de inte till den grad att taket åker ner om man tar bort fönstret.
Problemet är att huset är byggt av spånfyllda kassetter, där gavlarna på kassetterna är av masonit. Så när fönstret är utrivet finns där bara en tunn masonit att skruva fönstret i och det duger inte.
Så här gjorde jag sist...Låt oss säga att det sitter ett 14x14 fönster då är fönstret som sitter där exakt 1400x1400mm stort. Såga 15mm plywood remsor som är lika breda som väggen är tjock (ca 190-200mm) klä fönsterhålet med denna plywood så du får en ram som du kan skruva det nya fönstret i. Stoppa i lite isolering innan du skruvar dit plywooden för där blir en liten luftspalt. Nu har du ett fönsterhål som är 1370x1370mm. Fönsterna har jag specialbeställt till storleken 1350x1350. Liva fönstrets utsida med framkant plywood.
Detta sätt är det bästa jag kan komma på om man inte vill ha karm i karm montage och inte vill ha så mycket mindre fönster än vad där sitter idag.

Riv inte ut fönstret förresten, utan leta upp skruvarna som sitter i framkant av fönstret och skruva bort dessa, sen såga av och riv ut fönstret tillsammans med den invändiga smygen.
 
Vi gjorde ett karm i karmmontage med fönster från fönsterteamet, det blev hur bra som helst :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.