Nån som har använt sig av dem?

Jag hade en säljare hemma idag som lämnade en offert. Vore kul att höra vad andra har för erfarenheter av dem, eller om ni kanske kan rekommendera något bättre företag som kan åta sig hela jobbet med att tillverka fönster och sätta i dem.

Tack på förhand.

Mockfjärdfönster tillverkar väl inte egna fönster, jag har för mig att det är samma fönster som SP?

Bob_the_builder
Nästan, de kommer från "Svenska fönsters" fabrik, dock med en egen produktionslinje (SP, Traryd, Mockfjärd och kanske någon till?)

Ok. Men lite konstigt, jag vet att Mockfjärdsfönster ibland hävdar att inte många andra tillverkare (däribland Traryd) inte kommer ned till u-värden under 1.2. Det är ju det värdet man måste ned under för att få energibidraget.
Om dessa fönster tillverkas i samma fabrik så borde väl alla dessa fönster kunna ha samma egenskaper?

Bob_the_builder
Min erfarenhet av Mockfjärdsfönster (en specifik säljare, dock) är att de lägger ner en hel del tid på att prata om att andras prdukter inte är lika bra. När jag pressade på lite för att få kritiken lite mer konkret blev den bara mer svävande... "Vi har egen produktionslinje" osv...

Så att Mockfjärdsfönster påstår att andra inte klarar det som de själva klarar... det kanske man inte ska bry sig så mycket om.

Den säljare jag hade kontakt med hävdade dessutom med en dåres envishet att det alltid bara är själva glasets U-värde man diskuterar, ett påstående som är helt felaktigt. När man pratar om U-värde 1,2 så gäller det hela konstruktionen, inkl båge och karm. Glasets u-värde är nästan bara intressant för den som räknar ut det totala värdet (sanning med modifikation, eftersom ett väldigt lågt värde kan generera imma/frost).

Bob_the_builder skrev:
Glasets u-värde är nästan bara intressant för den som räknar ut det totala värdet (sanning med modifikation, eftersom ett väldigt lågt värde kan generera imma/frost).
Vi är i på G att köpa nya fönster (traryd) och jag frågade då om u-värdet 1.2 för att få tillbaka lite grann av Göran Persson. Men säljaren sa så här:

" Jag vill också upplysa dig om att när man kommer ner på så låga U-värden är risken stor att man vid väderskiftningar kan få kondens eller i värsta fall is på utsidan på fönstren."

Bor man som jag då här uppe i norrland så kan det bli väldiga väderomslag på vintern och inte är det väl så kul att få imma och isbildningar på nya fönster man har köpt. Sen var det tydligen dyrare att fylla glasen med argongas så den kostnaden åt upp bidraget man fick av Göran P.

Nåt att tänka på för den som går i fönsterköpartankar ;)

Qudan skrev:
Vi är i på G att köpa nya fönster (traryd) och jag frågade då om u-värdet 1.2 för att få tillbaka lite grann av Göran Persson. Men säljaren sa så här:

" Jag vill också upplysa dig om att när man kommer ner på så låga U-värden är risken stor att man vid väderskiftningar kan få kondens eller i värsta fall is på utsidan på fönstren."

Bor man som jag då här uppe i norrland så kan det bli väldiga väderomslag på vintern och inte är det väl så kul att få imma och isbildningar på nya fönster man har köpt. Sen var det tydligen dyrare att fylla glasen med argongas så den kostnaden åt upp bidraget man fick av Göran P.

Nåt att tänka på för den som går i fönsterköpartankar  ;)

Jag har också pratat med en säljare, och enligt honom så är det inte stora problem med imma som det kan verka ibland. Om fönstret immar så immar det i så fall bara längs kanterna, och inte över hela fönstret.
Kanske någon som har fönster med så låga u-värden kan bringa lite klarhet?
Sen beror det säkert också på var man bor , exempelvis om man har torr eller fuktig luft.

Ja, givetvis så är det ju dyrare att använda argongas. Men om bidraget täcker merkostnaden, så får man väl i alla fall förhoppningsvis igen lite på minskad energiförbrukning. Det är väl det som är hela tanken med bidraget egentligen...?
Fråga Traryd försäljaren ifall deras fönster klarar u-värde 1.2. Om de inte gör det så kan man kanske förstå varför han inte var så positiv till så låga u-värden ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.