174 läst · 1 svar
174 läst
1 svar
Mockfjärds i Gävle, välj nåt annat!
Lång historia men kortfattat - Håll er borta från Mockfjärds och Alnema montage AB i Gävle som är underentreprenörer om ni inte vill ha sönderborrade fönsterkarmar.
Skulle byta 6 fönster i huset, litet hus. Tog in offerter från flera fönsterföretag, men beslutade till sist att ta Mockfjärds då släktingar på annan ort varit nöjda och terrassmarkis på köpet.
Själva leveransen gick enligt tidplan och montaget gjordes på en dag, smidigt. Montörerna var snabba på att skicka ut dokument för mig att skriva på med godkännande av montaget, jag signerade dock inget då jag ville se själv först. När jag kom hem för att inspektera bytet såg allt fint ut invändigt, men utvändigt fanns det mycket att önska av fönsterblecken. Troligen det sista som gjorts för dagen och de jobbar väl antagligen på ackord. Sneda, buckliga och ojämna kanter, klippta i bakkant för uppviket, glipor på 5 mm mellan kant och smyg som var ifyllt med fog. Jag reklamerade till kundtjänst på en gång.
Montörerna hörde av sig dagen efter och sa att de skulle byta men att jag skulle helst höra av mig till dem på en gång och ej till kundtjänst. Efter bytet såg det bättre ut på kanterna men det var fortfarande klippt i bakkant, vilket jag inte accepterade. Montörerna sa att det var ok och att det inte skulle läcka bakåt men om jag ville skulle de byta igen. Ja, tack.
Tredje uppsättningen fönsterbleck var måttbeställda från en plåtslagare. Nu var de vikta i bakkant, bra, men alldeles för grunda och stack knappt ut 1 cm från väggen samt kvarstående glipor mellan kant och smyg. Jag börjar känna mig dum i huvudet och ringer in en egen plåtslagare för en second opinion. Han tillägger att det saknas fästplåt till de övriga felen som jag tidigare påpekat och stackars fönsterkarmar som det kommer bli svårare och svårare att fästa några bleck alls i, i och med allt borrande. När jag tar upp det med montörerna säger de att det omöjligen kan vara fel på dessa bleck eftersom de är gjorda av plåtslagare. Jag säger att det ju är fel på måtten som de angivit men att jag inte betvivlar kvaliteten. De vill då ha namn och nummer till min plåtslagare så att de kan fråga honom vad som är fel och så att han kan följa med till deras plåtslagare och även upplysa dem. De börjar även ringa till mig flera ggr i rad och även till min respektive när jag meddelar att jag vill lösa det här med kundtjänst framöver. Jag upplever det som hotfullt.
Jag kontaktar kundtjänst centralt igen och framför hela historien igen. Jag meddelar att jag inte vill ha med kontakt med montörerna, att ev kontakt ska gå via kundtjänst, och att jag vill ta in en egen plåtslagare för det fjärde och sista bytet. Ytterligare montageförsök är inte intressant. De ska återkomma veckan efter.
Ett par dagar senare sitter jag hemma och jobbar. Det börjar låta konstigt utanför, men det är byggarbetsplats hos grannen. Går upp för att kolla ändå, och då är montören tillbaka och har börjat byta fönsterblecken för fjärde gången, utan att bestämma nån tid och jag uttryckligen sagt till kundtjänst att de bränt sina broar. Jag är i chock. Han bedyrar att det nu ska göras enligt konstens alla regler, jag säger samma sak till honom som till kundtjänst. Han lyckas ändå snacka sig till att byta blecken, jag fann mig inte i att skicka bort honom då jag knappt trodde att det var sant att han ens var där. Jag kände mig överfallen i mitt eget hem. Kvalitén fortfarande inte enligt standard.
Kundtjänst ger 1 000 kr i avdrag för besväret när min respektive pratar med dem om det inträffade.
Jag har nu bestridit fakturan med åberopande av skadeersättning för 15% av fönsterkostnaden för de 25 gånger de har skruvat i varje fönster. Vi får se vart det landar...
Se er om nån annanstans efter nya fönster i Gävle området.
Skulle byta 6 fönster i huset, litet hus. Tog in offerter från flera fönsterföretag, men beslutade till sist att ta Mockfjärds då släktingar på annan ort varit nöjda och terrassmarkis på köpet.
Själva leveransen gick enligt tidplan och montaget gjordes på en dag, smidigt. Montörerna var snabba på att skicka ut dokument för mig att skriva på med godkännande av montaget, jag signerade dock inget då jag ville se själv först. När jag kom hem för att inspektera bytet såg allt fint ut invändigt, men utvändigt fanns det mycket att önska av fönsterblecken. Troligen det sista som gjorts för dagen och de jobbar väl antagligen på ackord. Sneda, buckliga och ojämna kanter, klippta i bakkant för uppviket, glipor på 5 mm mellan kant och smyg som var ifyllt med fog. Jag reklamerade till kundtjänst på en gång.
Montörerna hörde av sig dagen efter och sa att de skulle byta men att jag skulle helst höra av mig till dem på en gång och ej till kundtjänst. Efter bytet såg det bättre ut på kanterna men det var fortfarande klippt i bakkant, vilket jag inte accepterade. Montörerna sa att det var ok och att det inte skulle läcka bakåt men om jag ville skulle de byta igen. Ja, tack.
Tredje uppsättningen fönsterbleck var måttbeställda från en plåtslagare. Nu var de vikta i bakkant, bra, men alldeles för grunda och stack knappt ut 1 cm från väggen samt kvarstående glipor mellan kant och smyg. Jag börjar känna mig dum i huvudet och ringer in en egen plåtslagare för en second opinion. Han tillägger att det saknas fästplåt till de övriga felen som jag tidigare påpekat och stackars fönsterkarmar som det kommer bli svårare och svårare att fästa några bleck alls i, i och med allt borrande. När jag tar upp det med montörerna säger de att det omöjligen kan vara fel på dessa bleck eftersom de är gjorda av plåtslagare. Jag säger att det ju är fel på måtten som de angivit men att jag inte betvivlar kvaliteten. De vill då ha namn och nummer till min plåtslagare så att de kan fråga honom vad som är fel och så att han kan följa med till deras plåtslagare och även upplysa dem. De börjar även ringa till mig flera ggr i rad och även till min respektive när jag meddelar att jag vill lösa det här med kundtjänst framöver. Jag upplever det som hotfullt.
Jag kontaktar kundtjänst centralt igen och framför hela historien igen. Jag meddelar att jag inte vill ha med kontakt med montörerna, att ev kontakt ska gå via kundtjänst, och att jag vill ta in en egen plåtslagare för det fjärde och sista bytet. Ytterligare montageförsök är inte intressant. De ska återkomma veckan efter.
Ett par dagar senare sitter jag hemma och jobbar. Det börjar låta konstigt utanför, men det är byggarbetsplats hos grannen. Går upp för att kolla ändå, och då är montören tillbaka och har börjat byta fönsterblecken för fjärde gången, utan att bestämma nån tid och jag uttryckligen sagt till kundtjänst att de bränt sina broar. Jag är i chock. Han bedyrar att det nu ska göras enligt konstens alla regler, jag säger samma sak till honom som till kundtjänst. Han lyckas ändå snacka sig till att byta blecken, jag fann mig inte i att skicka bort honom då jag knappt trodde att det var sant att han ens var där. Jag kände mig överfallen i mitt eget hem. Kvalitén fortfarande inte enligt standard.
Kundtjänst ger 1 000 kr i avdrag för besväret när min respektive pratar med dem om det inträffade.
Jag har nu bestridit fakturan med åberopande av skadeersättning för 15% av fönsterkostnaden för de 25 gånger de har skruvat i varje fönster. Vi får se vart det landar...
Se er om nån annanstans efter nya fönster i Gävle området.