Tänker rusta badrum!

Har ett elementhus av mockfjärd byggt 1982.

Har tänkt flytta golvbrunn & tvättställ, har inbillat mig att det ska räcka med att lägga rören mellan spångolv å betongplatt!

Eller måste jag bila upp golvet ??Snälla säg att jag inte behöver det??!!

Det ska väl räcka med en lutningen för att få hyffsad avrinning vattnet från badkar å tvättställ!1

MVH Linus

Lutning skall väl vara min. 1 cm / m om jag inte minns fel. Så om det går är ju dels frågan hur långt du skall flytta brunnen resp. handfatet samt hur mycket mellanrum det finns mellan betongplatta och spångolvet.

// Snozzi

tvättstället ska flyttas ca 2m å brunnen max 1 m

och det är 2"4 dom ligger mellan platta å spånskivan

MVH Linus

Ligger avloppet idag ned gjutet i plattan eller går rören redan nu i mellanrummet mellan platta och spånskiva?

// Snozzi

vet inte säkert men jag tror att ligger nerjuten å det sticker upp en muff som jag tänkte koppla på å dra rör dit jag tänkt ha dom nu!!

Viss bilning blir du nog tvungen att göra just runt skarven av gamla röret mot nya för att få en bra skarv. Men annars tror jag du klarar dig utan att bila upp allting utan låta rören gå ovan plattan men under spånskivan.

Det röret som blir svårast är ju till golvbrunnen för antar att det är ett 75mm rör.Detta går ju in en bit ned på golvbrunnen. Finns nya s.k. ROT brunnar som har utloppet ganska högt upp på brunnen för att man inte skall behöva göra för mycket overkan vid byte.

// Snozzi

Själva golvbrunnen (den nya) lär ju vara djupare än vad ditt utrymme är. Så där tror jag att du blir tvungen att bila lite. Sedan beror det kanske på om du får atg i en med utloppet högt, så röret kan ligga ovanpå betongen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.