Lite svårare att få tag på gassvets för att hårdlöda men det ska nog gå. Så vad tycker ni? Ska man hårdlöda eller köra med mjuklödning? Det är 22mm kopparrör till solfångare från pannrum, ca 30m. Sen undrar jag om man ska köra med klämringskopplingar vid 90 grader böjar eller löda även här? Blir ju billigare att löda men lättare att få dit klämringskopplingar.

Jocke
 
Hårdlöda! Kan vid stagnation bli väldigt höga temperaturer långt över 100 gr. Har själv båda delarna till min solfångaranläggning. Som du själv säger så är klämringskopplingar bra mycket dyrare men är ett alternativ där det inte fungerar att löda av olika anledningar som brandfaran uppe på en torr vind t.ex.
 
Joukko skrev:
Lite svårare att få tag på gassvets för att hårdlöda men det ska nog gå. Så vad tycker ni? Ska man hårdlöda eller köra med mjuklödning? Det är 22mm kopparrör till solfångare från pannrum, ca 30m. Sen undrar jag om man ska köra med klämringskopplingar vid 90 grader böjar eller löda även här? Blir ju billigare att löda men lättare att få dit klämringskopplingar.

Jocke
Det går fint att hårdlöda med hjälp av gasol också, du behöver ingen gassvets.
 
Daniel78 skrev:
Det går fint att hårdlöda med hjälp av gasol också, du behöver ingen gassvets.
Är det en gasolflaska där man skruvar på något munstycke? Jag har bara en billig från Biltema där man fyller på med tändargas. :)
 
Joukko skrev:
Är det en gasolflaska där man skruvar på något munstycke? Jag har bara en billig från Biltema där man fyller på med tändargas. :)
Jag köpte en väska med brännare och diverse tillbehör som heter Turbo 2000 från CFH:

http://www.hausundwerkstatt24.de/Loetkoffer-Turbo-2000-16-teilig-von-CFH

Och sedan har jag ett munstycke som ser ut som det längst till höger på denna bild:
282515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den har jag haft mycket nytta av och fungerar utmärkt att både mjuk och hårdlöda CU, det går mycket fort att värma rören med det munstycket som "går runt" röret.

Min brännare kopplar jag till en P11-flaska, men det fanns även liknande munstycken som man monterade direkt på små propanflaskor som man kan köpa på Biltema för 30-40:-, nackdelen med dessa små brännare är att man får en eldkastare ifall man vänder brännaren och får flaskan upp och ner, så jag rekomenderar modellen med slang till en stor gasol-flaska.

Det finns även modeller med slang till mindre flaskor typ denna:
http://www.hausundwerkstatt24.de/Pr...o-Handloetgeraet-TL2000-von-CFH-Turbo-de-luxe

Jag köpte mina saker på Bauhaus och dom hade ett stort sortiment av CFH utrustning, även olika typer av lod och andra tillbehör.
 
Jag har hårdlött alla mina kopplingar med "Fosco" koppar/fosforlod 5 % silver funkar bra. Kör en ganska stor låga men upp till 28 mm inga problem, har även kört mina 35 rör med gasol och "Fosco", lite mek men funkar bra. Fördelen med gasol är spridningen på lågan går att värma ett ganska stort område lätt.
 
Trodde inte det funkade att hårdlöda med gasol brukar ta gassvetsen jag hårdlöder men oftast mjuklöder jag håller tillräckligt bra och mycket enklare och det blir snyggare när man slipper brända rör.
 
smurfen72 skrev:
Trodde inte det funkade att hårdlöda med gasol brukar ta gassvetsen jag hårdlöder men oftast mjuklöder jag håller tillräckligt bra och mycket enklare och det blir snyggare när man slipper brända rör.
En fog som är hårdlödd tål lite stryk medans en som är mjuklödd kan knäckas, en annan fördel med hårdlödda fogar är att man kan böja röret lite efter hårdlödning det går inte med mjuklödda fogar de blir stumma. Sammanfogningen är lättare med "fosco"ingen direkt rengöring utan bara smacka ihop och löda, medans mjuklödning kräver nogrann rengöring och fluss. Kan hålla med om att en mjuklödd fog blir snyggare man behåller den fina ytan på kopparröret, hårdlödda fogar blir lite skitiga och svarta.
Men rören ska ju täckas med isolering så det spelar mindre roll.d^_^b
 
FÖr att mjuklöda klarar du dig fint med biltemas grejer, det är otroligt enkelt, men det tar längre tid än att hårdlöda.
För hållfasthetens skull behöver du inte bry dig, mjuklöda rör blir otrolig starka. Har provat på jobbet och det är röret som ger vika medans skarvarna där det är mjuklödat håller.
För temperaturens skull fungerar mjuklödat utmärkt till solfångare. TIdigare var Lesols solfångare mjuklöda i själva fångaren. Det sitter många sådana anläggningar monterade i sverige.

Löda så mycket som möjligt, men ha alltid brandsläckare med och gör så mycket som möjligt ute. Det blir väldigt mycket billigare

Lycka till!
 
Redigerat:
silversmeden skrev:
Sammanfogningen är lättare med "fosco"ingen direkt rengöring utan bara smacka ihop och löda,
Rengöring krävs även vid hårdlödning, det är svårt att få upp temperatur på kopparen ifall det ligger en massa skit och oxider på rören som isolerar, så ifall rören och kopplingarna inte är "sprillans nya" så bör dom rengöras.
 
Daniel78 skrev:
Rengöring krävs även vid hårdlödning, det är svårt att få upp temperatur på kopparen ifall det ligger en massa skit och oxider på rören som isolerar, så ifall rören och kopplingarna inte är "sprillans nya" så bör dom rengöras.
Tror oftast att man använder "sprillans nya" rör...;)
 
silversmeden skrev:
Tror oftast att man använder "sprillans nya" rör...;)
Nja, säg inte det :)

Det räcker att ett rör eller koppling har legat i garaget några veckor så behöver det rengöras innan lödning...
 
Inte vid hårdlödning med gas har inga problem med tempen då. Har inte provat med gasol men tycker det låter klent med värme från en sån.
 
Funkar å mjuklöda med en brännare avsedd för Creme brule bränning...
 
Krilleman
Inga problem alls med hårdlödning med Oxygen och Acetylen även fast rören legat ute halva byggtiden, fast det är ju avsevärd skillnad i temperatur. Så man kanske är lite bortskämd?!

Var inte tråden om lödning med gasol ??? :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.