Så mjukfog mellan är att föredra?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 602 inlägg
Mjukfog går bra. Det är lämpligt att ha en mörkare färg med tanke på sot och skräp från öppna spisen.
Så här ser det ut hos oss med 5 mm fog mellan Jämtland Grå kalksten och furugolv. Fogen är av en sort som inte läcker in i kalksten och träet och den ligger lite under ytan precis som en vanlig klinkerfog. Jag räknar med att den behöver bytas efter 10-15 år när såpskurandet får den att lossa från träet.
Så här ser det ut hos oss med 5 mm fog mellan Jämtland Grå kalksten och furugolv. Fogen är av en sort som inte läcker in i kalksten och träet och den ligger lite under ytan precis som en vanlig klinkerfog. Jag räknar med att den behöver bytas efter 10-15 år när såpskurandet får den att lossa från träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar gärna fler bilder om du har!Johan Gunverth skrev:Mjukfog går bra. Det är lämpligt att ha en mörkare färg med tanke på sot och skräp från öppna spisen.
[bild]
Snyggt! Tack snälla för bild! Jag hade så svårt att föreställa mig hur mjukfog kan läggas så att det inte ser kladdigt ut på trägolvet. Vill ju inte att det ska kleta över på plankorna, om du förstår? Eftersträvar samma resultat som du har med andra ord 😃 har du tips på vad jag kan säga till plattsättaren så att det ligger som det gör hos dig?Johan Gunverth skrev:Mjukfog går bra. Det är lämpligt att ha en mörkare färg med tanke på sot och skräp från öppna spisen.
[bild]
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 602 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Man tejpar båda sidor om fogen, fyller mot en bottningslist och drar av med en silikonspackel med rätt profil. Det sista är viktigt för slutresultatet. Använd inte fingarna for att forma profilen på fogen hur mycket du än läser om det här på byggahus.se.
Testa ”vid sidan av” för att avgöra vad som blir snyggt för er. Maskeringstejpen dras av direkt efter första ”formningen” av fogen. Om det blir små oönskade ”fläkkanter” på den färdiga fogen kan man försiktigt stryka av med ett diskmedeldoppat finger. Låt härda i ett dygn och torka sedan av allt med en mjuk fuktig svamp.
Produkter som diskuteras: "Maskeringstejpen"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Jättefint! Tusen tack för så utförligt svar och bra tips. Är jag orimlig om jag informerar en utbildad yrkesman om detta? Jag tänker att jag hellre är tydlig med min förväntningar från början, men man vill ju inte trampa någon på tårnaJohan Gunverth skrev:[bild][bild]
Man tejpar båda sidor om fogen, fyller mot en bottningslist och drar av med en silikonspackel med rätt profil. Det sista är viktigt för slutresultatet. Använd inte fingarna for att forma profilen på fogen hur mycket du än läser om det här på byggahus.se.
Testa ”vid sidan av” för att avgöra vad som blir snyggt för er. Maskeringstejpen dras av direkt efter första ”formningen” av fogen. Om det blir små oönskade ”fläkkanter” på den färdiga fogen kan man försiktigt stryka av med ett diskmedeldoppat finger. Låt härda i ett dygn och torka sedan av allt med en mjuk fuktig svamp.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 602 inlägg
Det fixar din yrkesman galant! Själva handlaget skall du nog låta dem göra som de anser bäst. Instruktionen gällde hemfixare. Det viktiga är att du har rätt förväntningar. Det var därför jag nämnde att mjukfogen inte är en evighetsinstallation. Jag har 20 år gamla mjukfogar som har börjat släppa lite nu, men det syns inte om man inte tittar efter. 😉A amandaasen skrev:
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur kan man täcka gap mellan 2 olika trägolv?
Golv -
Bred Övergång mellan betonggolv i utbyggnad och trägolv i bef. Hus.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Cementtröskel mellan två trägolv
Golv -
Spackla skarv mellan stödbensväggen och snedtal, remsa eller mjukfog?
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolera mellan betong och trägolv
Isolering