Länge sen jag hängde i detta forum
Vi har haft en sån där vattenslang som rullar upp sig automatiskt och nu har den gett upp.
Men 50 meter vattenslang ville jag inte kassera så kapade den, dock är den bra stel så går inte att göra nån bra rulle av.
Så har nån något tips hur man mjukar upp en gammal slang?

Bezt Bezt skrev:
Vi har haft en sån där vattenslang som rullar upp sig automatiskt och nu har den gett upp.
Men 50 meter vattenslang ville jag inte kassera så kapade den, dock är den bra stel så går inte att göra nån bra rulle av.
Hett vatten

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Hett vatten
Det lär väl bara hjälpa ytters tillfälligt?

Rickard. Rickard. skrev:
Du kan ju alltid testa olivolja.. [länk]

Tyvärr finns det troligtvis inget du kan göra.
Kan ju testa på en stump så går vi se, möjligt att det inte finns något att göra men 50m slang är alltid bra att ha.

Bezt Bezt skrev:
inget bra tips på hur man mjukar upp slangen men kanske köpa en vinda att rulla upp slangen på?

Typ nått sånt borde väl gå att snurra upp den på?
https://www.biltema.se/fritid/tradg...MI9Pr-2Ij1_gIVaEeRBR3LVAbNEAkYBSABEgLlYfD_BwE

Hamre268: vi har en ställning i smide som är lite snyggare som är tänkt att ha slangen på.
Men får vi inte till det så kan det säkert bli aktuellt, tack för tanken

• Gilla
Hamre268
  • Laddar…
I går låg vattenslangen ute på gräsmattan med vatten i. Den var ju som gelé. Det går tillbaka när man börjar spola, men kan den bli lite bättre?

Bezt Bezt skrev:
Så har nån något tips hur man
Bezt Bezt skrev:
Man måste rulla upp slangen med automatik efter man stängt av vattnet i huvudkranen. Annars får den inte plats.

Är det inte så att UV-ljus "förångar" mjukgöraren i plast, och tillslut blir det styvt? Tricket borde ju i så fall vara att alltid ha den upprullar i rullen på dagarna när solen skiner. Om 3-5 år kan jag svara på om det har hjälpt. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.