Jag har en stor kamin kopplad till gammal murstock. Jag har alltid haft problem med röklukt trots rökgasfläkt. Varken återförsäljare av kamin eller fläkt har hjälpt mig något nämnvärt utan alla skyller på alla..

Funderar nu på om jag skulle ta och göra vinkeln i stocken efter stosen lite mjukare. Det är definitivt en skarp 90 gradare efter stosen och det bör ju vara en flaskhals. Är ju lite meck helt klart så det vore ju bra att få en hint om det kommer hjälpa eller ej... Läst diverse om att det gör "3 meter på murstocken" men det är ju bara en tumregel baserat på för mig helt okända förutsättningar.

Tips på tillvägagångssätt?? Slipper ju gärna att ta bort stosen men det är ju lite svårt att komma in och hacka.
Kan man frilägga stosen i hel genom att borra runt den tro eller har bruket satt sig hårt i den?

Kan tilläggas att det bara är vid inlägg det är ett problem. Det brinner finfint och det är aldrig några problem att tända. När man eldar står fläkten (exodraft) på läge 1-2 av 9. Vid ilägg sätter ja den på 9

Är murstocken gammal så låter det väldigt märkligt om det skulle vara dåligt drag? Har själv hus från 1900 med lång skorsten och gammal otät kamin men aldrig att det luktar nånting. Och du har fläkt dessutom?

Ja det är ju vad alla säger... märkligt... men det är ju ingen som har tittat närmare på det. Är inte så sugen på att ta det med sotaren i nuläget. Vet inte vad han kan hitta på.... Skulle ju först vilja konstatera om det verkligen är dåligt drag. Sätter ja på fläkten så virvlar ju askan upp från bädden så det är ju drag...

Skulle gärna mätt upp flödet för att se hur fläkten jobbar. Det ska tilläggas att det är stor skillnad när jag precis sotat (jag är egensotare). Lite meck att behöva sota typ varannan vecka dessutom...

Hur stor är kanalen då och hur lång och hur ser det ut ovanför tak? Det är inte så att det blir nå turbulens vid toppen då så det blir som nå lock?

Kanal 125mm x150mm
1m över nock minst och totalt från kamin till utlopp är det ca 5.5-6m

Jag hade tidigare en kåpa på skorstenen men den är borta för att fläkten skulle få plats

Har du kört utan fläkt nångång då?
Tänkte på det du skrev om vinklar i röret och det ser jag inte som nåt problem. Min gamla kamin från anno dazumal är två meter hög och det går först upp i kolonnen och sen ner och ut genom rökröret som har en böj och en böj till och sen är det 90 grader igen i kanalen. Min skorsten är dock ganska lång. Typ tre våningar och sen 1,5 meter över tak.

Japp från början körde ja ju utan fläkt och visst blev det bättre med fläkt men inte så bra som man hoppats på.

Det är en stor mjuk böj på röret från kaminen sedan går den rakt in i murstocken. Väl inne i murstocken är det en tvär 90 gradare i muren in i 125x150mm kanalen. Det är denna ja tänkte mjuka upp om det nu hjälper

haha vilket minne du har :)

Nä jag köpte mig en Exodraft RSV 0094-1 på blocket. Det blev klart bättre men jag är inte helt nöjd...

... läste min egna tråd för två år sedan och visst tyckte jag då att problemet va löst. Men ack så avtrubbad man va då. Sannolikt gick det från att ha luktat mycket rök inne till att lukta mindre och vips tyckte jag att problemet va löst.

Det brukar även kännas helt ok efter att ha sotat. När jag installera Exodraftfläkten första gången så lär det ju varit nysotat och fint. Upplevelsen blev ju då att det va helt rökfritt jämfört med tidigare... Nu är det dags att sota igen och då börjar tankarna återigen om att man borde bättra på draget...

Kan tilläggas att kaminen som är vattenmantlad har plåtar på tuberna som man bör använda för att få upp verkningsgraden. Dessa har ja tagit bort för att öka draget så ja hade ju gärna stoppat tillbaka dessa om draget gick att få upp

Lägg upp en bild på rökröret och murstock?

Hur är tilluften i rummet?
Är botten på fläkten rejält tätad mot skorstenen?

Är fläkten sliten med reducerad effekt som följd?

Kan fota senare idag, Fläkten står på en isolerad alubekledd isolerlerplatta och tätar sig av sin egna tyngd då den sjunker ner i plattan

Tiiluften är ok, spelar ingen roll om jag har öppet fönster eller ej

Om fläkten är sliten vet ja inte men det blir ju märkbart bättre när den är rengjord och fri från sot. Lite jobbigt att behöva göra det var och varannan dag så det blir i samband med sotning 1gång per månad. Lite därför ja skulle vilja ha en mätare och mäta flödet för att se om den degraderas

Modern vedkamin med böjda rör och delvis synlig asklåda, mot panelvägg med en ojämn putsfläck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säger väll kanske inte så mycket mer

En skorsten med hatt på ett rött tegeltak mot en dimmig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.