Dags att uppdatera?

//AA
 
S saiter skrev:
Dags att uppdatera?

//AA
Ja jäklar ja !!! Det stämmer, har helt glömt denna tråd ännu en gång. Påbörjar genast en uppdatering med massvis av bilder och info
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Garage under konstruktion med lockläkt och foder på plats, stege och byggplatsställning på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörn av ett hus under konstruktion med synlig trästomme, lockläkt och nyinstallerad folie på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbygge med isoleringsskivor monterade på väggar och takstolar, och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage med isolerade väggar, tätskikt och tätade fönster, stege och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en byggkonstruktion inuti ett garage med isoleringsmaterial i taket och PEM-slangar längs takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbygge med gipslyft, isolering och träreglar på en arbetsställning i ett garage under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg isolerad med mineralull och täckt av ångbromsfolie, med kablar och slangar installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage under renovering med gipslyft, verktyg och delvis monterade gipsskivor på tak och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggmaterial och verktyg utspridda i garage under renovering med isolering och konstruktionsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage under renovering med öppen port, byggmaterial och stegar inuti samt på grusgolvet framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt garage i skymningen med stängd port, en tänd utomhuslampa, ojämnt fördelade brädor och byggmaterial på grusgolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett nyrenoverat garage med vitmålade väggar, infällda taklampor och byggmaterial inklusive gul isoleringsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvet i ett garage slipas med en HTC420 slipmaskin framför öppen port med redskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyslipad betongplatta i ett garage med nymålade vita väggar, eluttag och en tryckspruta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksbord med brun skiva och trästomme i ett nymålat garage med verktygslåda och verktyg under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat garage med belysning, arbetsbänk, verktyg och grå skåp på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen renoverat garage i skymningen med öppen dörr, fönster och upplyst med utomhusbelysning, byggmaterial framför byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försöker fortsätta där jag avslutade, kan ha missat något moment dock..

Lockläkten är på plats på långsidan, foder likaså. (Äntligen börjar det likna något förutom en brädhög)
Efter att all panel och lockläkt var på plats så påbörjades det inomhus.
Takfotsluftning, skit smidigt med isovers kartonger. Bara dunka fast med hammertacken så va dom på plats

Efter det så körde jag isolering för hela slanten. ALDRIG MER ISOLERINGS SKIVOR.... om det någon gång blir ett garagebygge till så kommer det lösullas, satan så tråkigt att isolera. Speciellt vinden

Ångbroms på plats på väggen, gick åt totalt 10 rullar grön tejp, inköptes på byggmax för ca 170 kr rullen

Innan all isolering kastades ut på vinden så passade jag på att dra 2 st PEM slangar för att kunna ha kompressor slang i

Nu till det bästa med hela bygget, min hemmagjorda gipslyft kostade totalt 200 kr att bygga den, väldigt vinglig men gjorde sitt jobb utan problem. Här blev det också en miss i kalkylen... taket glesades med 28x70 cc60. Hängde upp alla skivor, fick en orolig känsla i huvudet, gick in och googlade. Tak ska glesas cc30...... nåväl, ner med alla skivor, slå på mer gles och sen upp med dom igen SÅKLART så gipsade jag med 120 skivor i taket. Tips från coachen, gör inte det.... otroligt otympligt och tungt.

Momenten Efter detta blev det glest med bilder.. men innan gipsningen skedde så var elektrikern där och drog all slang och satte dosor för alla uttag och brytare

Tak och väggar spacklades, nästa gång betalar jag någon att göra det åt mig. Fy satan så tråkigt det va.
Allting målades vitt och sen åkte alla uttag och brytare på plats

ÄNTLIGEN dags för portmontage. Det blev en 3000x2120 från garageexperten, jävligt bra pris och fungerar perfekt.

För er som varit uppmärksamma på bilderna och undrat varför jag har hål i taket så får ni nu erat svar, jag valde att halvt fälla in armaturerna i taket. Helt onödigt och absolut inte värt allt extra jobb

Efter att ha målat panel,väggar och tak så va det endel färg stänk på golvet. Samt lite ojämnheter i plattan, så jag hyrde en HTC420 och slipade av hela plattan. Sen behandlades den med Betsil för att inte bara ha ren betong

Nu är det dags för lite inredning, självklart ska man ha en bastant bänk i garaget. En 16 mm hardox plåt löste det problemet

Sista bilden är på hur garaget ser ut i dagsläget, riktigt nöjd med hela bygget
Skulle jag bygga igen så skulle man ju såklart ändra lite här och där men i det stora hela så kunde det inte bli mycket bättre
Det som är kvar nu är att gjuta en "ramp" framför porten. Så jag slipper ha diverse spillvirke ligga där för att komma in i garaget.

Jag har förmodligen missat något då det var ett tag sen jag gjorde alla moment. Men är det något ni undrar så är det bara fråga på så
 
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Ser bra ut!

Jag tycker bättre om isolerskivor än lösull. Dom sitter bättre på plats när man tar ner något ;)

Sen har jag börjat tycka illa om gips och föredrar Plywood/OSB så det blir stabilt, även i innertak ;)
 
E Emil Svensson skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Försöker fortsätta där jag avslutade, kan ha missat något moment dock..

Lockläkten är på plats på långsidan, foder likaså. (Äntligen börjar det likna något förutom en brädhög)
Efter att all panel och lockläkt var på plats så påbörjades det inomhus.
Takfotsluftning, skit smidigt med isovers kartonger. Bara dunka fast med hammertacken så va dom på plats

Efter det så körde jag isolering för hela slanten. ALDRIG MER ISOLERINGS SKIVOR.... om det någon gång blir ett garagebygge till så kommer det lösullas, satan så tråkigt att isolera. Speciellt vinden

Ångbroms på plats på väggen, gick åt totalt 10 rullar grön tejp, inköptes på byggmax för ca 170 kr rullen

Innan all isolering kastades ut på vinden så passade jag på att dra 2 st PEM slangar för att kunna ha kompressor slang i

Nu till det bästa med hela bygget, min hemmagjorda gipslyft kostade totalt 200 kr att bygga den, väldigt vinglig men gjorde sitt jobb utan problem. Här blev det också en miss i kalkylen... taket glesades med 28x70 cc60. Hängde upp alla skivor, fick en orolig känsla i huvudet, gick in och googlade. Tak ska glesas cc30...... nåväl, ner med alla skivor, slå på mer gles och sen upp med dom igen SÅKLART så gipsade jag med 120 skivor i taket. Tips från coachen, gör inte det.... otroligt otympligt och tungt.

Momenten Efter detta blev det glest med bilder.. men innan gipsningen skedde så var elektrikern där och drog all slang och satte dosor för alla uttag och brytare

Tak och väggar spacklades, nästa gång betalar jag någon att göra det åt mig. Fy satan så tråkigt det va.
Allting målades vitt och sen åkte alla uttag och brytare på plats

ÄNTLIGEN dags för portmontage. Det blev en 3000x2120 från garageexperten, jävligt bra pris och fungerar perfekt.

För er som varit uppmärksamma på bilderna och undrat varför jag har hål i taket så får ni nu erat svar, jag valde att halvt fälla in armaturerna i taket. Helt onödigt och absolut inte värt allt extra jobb

Efter att ha målat panel,väggar och tak så va det endel färg stänk på golvet. Samt lite ojämnheter i plattan, så jag hyrde en HTC420 och slipade av hela plattan. Sen behandlades den med Betsil för att inte bara ha ren betong

Nu är det dags för lite inredning, självklart ska man ha en bastant bänk i garaget. En 16 mm hardox plåt löste det problemet

Sista bilden är på hur garaget ser ut i dagsläget, riktigt nöjd med hela bygget
Skulle jag bygga igen så skulle man ju såklart ändra lite här och där men i det stora hela så kunde det inte bli mycket bättre
Det som är kvar nu är att gjuta en "ramp" framför porten. Så jag slipper ha diverse spillvirke ligga där för att komma in i garaget.

Jag har förmodligen missat något då det var ett tag sen jag gjorde alla moment. Men är det något ni undrar så är det bara fråga på så
imponerande bygge. Jag funderar själv på att behandla mitt nybyggda garage med betsil. Återgår betongens färg till dess ursprungliga efter behandlingen har torkat? Blev du nöjd?
Då råkar inte ha någon närbild på ytan?
I mitt fall vill jag slippa all dam bara.
 
Har ingen erfarenhet av Betsil, men kan rekommendera Lithurin om du vill ha en dammfri och långsamt sugande betongyta. Kräver dock två behandlingar då det är två olika medel som skall påföras. Men ytan blir jämn och fin, fri från betongdamm och vattnet ”pärlar” sig på ytan. Lämnar man det kvar på ytan så sug det med tiden in i ytan men torkar bort. Fungerar fortfarande fint efter 20 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.