Tomture61 Tomture61 skrev:
Vindduken som sitter på utsidan skall ha ett utrymme till ytterpanelen , luften ska kunna röra sig fritt där, det räcker med 28mm .
Sätter du isolering mellan vindduk/ytterpanel kan du råka ut för fuktskador på virket.
Fast 45an hamnar ju innanför vindduken.
Lockläkt
Panel
22x45
Vindduk
45x45 isolerad
45x120 isolerad
Ångbroms
28x70
Osb
Gips
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Tomture61
Du vill inte ha 22 x 45 som spikläkt till ytterpanelen, lovar ;)
Vet ej hur din el kommer att monteras i ditt garage, men en 45 x 45 på insidan är en mycket bättre lösning.
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du vill inte ha 22 x 45 som spikläkt till ytterpanelen, lovar ;)
Som sagt, jag är plåtslagare :crysmile:
Första gången jag bygger nått sånt här så det är bra med input från andra (y)
 
Tomture61
När du spikar upp ytterpanelen så använd inte för lång spik , du kan råka punktera vindduken.
Så 45 x 45 som spikläkt på utsidan har en del fördelar , men 28 x 70 ser bättre ut , tajtare mellan grund / panel.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
När du spikar upp ytterpanelen så använd inte för lång spik , du kan råka punktera vindduken.
Så 45 x 45 som spikläkt på utsidan har en del fördelar , men 28 x 70 ser bättre ut , tajtare mellan grund / panel.
Sådär är min tanke i dagsläget. Då livar 28x70 med insida leca så man bara släpper förbi osb och gips. Samt att 45x45 livar med ytterkant leca så man får 22x45 som luftning bakom panelen:)
 
  • Ritning som visar väggkonstruktion med mått för panel, leca och reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
45 + 120 + 28 + 12 + 13 borde täcka lecastenen. Ska du inte putsa lecan på insidan med 8-10 mm puts ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
45 + 120 + 28 + 12 + 13 borde täcka lecastenen. Ska du inte putsa lecan på insidan med 8-10 mm puts ?
Jo det stämmer att jag ska putsa:thinking: får skippa att skicka ner osb så är det löst.(y):crysmile:
 
Tomture61
120 + 45 + 28 = 193 mm , antar att din leca är 190 mm bred.
Då får du 12 + 13 som skuter över lecan på insidan, vet ej hur du ska använda garaget till men mindre lämpligt om osb / gips ligger mot cementplattan.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
120 + 45 + 28 = 193 mm , antar att din leca är 190 mm bred.
Då får du 12 + 13 som skuter över lecan på insidan, vet ej hur du ska använda garaget till men mindre lämpligt om osb / gips ligger mot cementplattan.
Hade tänkt släppa osb/gips ca 10 cm ovanför plattan :)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Förstår inte tankegången med 45 x 45 spikläkt till ytterpanelen, 28 x 70 gör ju samma jobb fast tajtar till avståndet mellan lecasten/ytterpanelen.
Hade hellre kört 45 mm tjockt virke (gles) på insidan, blir ett bra installationsutrymme + går att isolera extra.
Läste produktinformation på byggmax om ytterpanel. Där nämns det 45*45 som spikregel för att få en ”korrekt” luftspalt. Själv hade jag nog tänkt din linje med 28*70 men vart jag tveksam. Finns det något mått på luftspalten ?
 
Tomture61
Mitt hus från 2008 och garage har 28 x 70 spikläkt, panelen sitter ypperligt.
Använd ej tunnare än 28 mm , spik fäster dåligt och blir för fladdrigt när man spikar.
 
Du får mycket olika förslag om väggkonstruktionen, mitt är att inte gör det krångligare än nödvändigt! Här kommer det:

utifrån och in:

Panel
28x70 spikläkt
Vindduk
45x145 med isolering
Ångbroms eller ångspärr (plast)
45x45 liggande med isolering
OSB
Gips

Motivering:

28x70 är väl mer eller mindre standard som spikläkt och duger gott både som luftspalt och att fästa spiken! Använd Gunnebos panelspik 48mm om du är rädd för att punktera vindduken men det är inget som speciellt många tar hänsyn till...

145x45 och 45x45 blir exakt lika brett som lecan vilket ger lagom utstick på utsidan (28mm) och OSB + gips på insidan som man kan putsa jämnt om man vill.

Fördelen med 45x45 invändigt är att det ger ett installationskikt som rymmer infällda eluttag och minimerar riskerar att du punkterar plasten eller skruvar i en elkabel när du sätter upp något på väggen.

Vad fyller plåten nedanför panelen för funktion? Vad finns under den som är värt att skydda? Se till att snedkapa en droppnäsa på panelen och sätt musband bakom nedre delen av panelen istället!
 
Redigerat:
  • Gilla
Isspeti och 3 till
  • Laddar…
Punktera vindduken mellan två reglar gör verkligen ingenting. Fuktspärren på insidan kan man möjligen bry sig om men där är det gränsfall om det gör någon skillnad
 
Väldigt konstiga förslag du får. Ditt eget i inlägg #61 lär väl vara det enklast och bästa. 45x45 är ju liggande och spikläkten 22x45 ligger ju utan på denna och detta tillsammans är ju utmärkt att fästa panelen (stående) i. 28x70 på insidan är ju också utmärkt som installationsskikt. Inga problem att dra VP-rör (slang där).

Är väldigt nyfiken på hur det blir med plåten. Dock tror jag man brukar putsa eller åtminstone slamma leka för att den skall bli tät.
 
johel572 johel572 skrev:
Väldigt konstiga förslag du får. Ditt eget i inlägg #61 lär väl vara det enklast och bästa. 45x45 är ju liggande och spikläkten 22x45 ligger ju utan på denna och detta tillsammans är ju utmärkt att fästa panelen (stående) i. 28x70 på insidan är ju också utmärkt som installationsskikt. Inga problem att dra VP-rör (slang där).

Är väldigt nyfiken på hur det blir med plåten. Dock tror jag man brukar putsa eller åtminstone slamma leka för att den skall bli tät.
Förklara gärna vad som var konstigt i mitt förslag ovan!

Slangarna kanske ryms i 28mm installationsskikt men inte dosorna av standardstorlek om du inte räknar med att de ska trycka undan plast och isolering? Jag ser ingen anledning till att INTE ta 45mm som gör att dosorna går fritt och dessutom går att isolera med ytterligare ett lager.

Att bygga ut väggen 28mm utan möjlighet att isolera det låter som slöseri med utrymme!
 
Redigerat:
  • Gilla
Isspeti och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.