A Amrich skrev:
Förklara gärna vad som var konstigt i mitt förslag ovan!

Slangarna kanske ryms i 28mm installationsskikt men inte dosorna av standardstorlek om du inte räknar med att de ska trycka undan plast och isolering? Jag ser ingen anledning till att INTE ta 45mm som gör att dosorna går fritt och dessutom går att isolera med ytterligare ett lager.

Att bygga ut väggen 28mm utan möjlighet att isolera det låter som slöseri med utrymme!
johel572 johel572 skrev:
Väldigt konstiga förslag du får. Ditt eget i inlägg #61 lär väl vara det enklast och bästa. 45x45 är ju liggande och spikläkten 22x45 ligger ju utan på denna och detta tillsammans är ju utmärkt att fästa panelen (stående) i. 28x70 på insidan är ju också utmärkt som installationsskikt. Inga problem att dra VP-rör (slang där).

Är väldigt nyfiken på hur det blir med plåten. Dock tror jag man brukar putsa eller åtminstone slamma leka för att den skall bli tät.
Lite så tänkte jag också, men uppenbart så tänker vi alla olika:rofl:
Plåten blir för syns skull, om det blir någon. Får se hur det blir när jag kommit så långt :)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Punktera vindduken mellan två reglar gör verkligen ingenting. Fuktspärren på insidan kan man möjligen bry sig om men där är det gränsfall om det gör någon skillnad
Okej(y) som sagt, jag är ingen expert :)
 
Igår eftermiddag fick jag hem större delen av virket till garaget. Så fort lastbilen åkt iväg började jag kapa ur reglarna för dubbla hammarband. Så vid 08:00 imorse började jag slå ihop allting och lyckades med hjälp av några grannar lyfta långsidorna på plats. Jävligt roligt att bygga stomme!! Speciellt när man ställer allt på plats och kryssmätningen diffar på 1mm.
 
  • Lastbil levererar virke till en betonggrund för garagebygge med hus och trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggstomme till ett garage under uppbyggnad med reglar och hammarband på en grundplatta, omgiven av oöppnat virke och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
F_man och 2 till
  • Laddar…
E Emil Svensson skrev:
Igår eftermiddag fick jag hem större delen av virket till garaget. Så fort lastbilen åkt iväg började jag kapa ur reglarna för dubbla hammarband. Så vid 08:00 imorse började jag slå ihop allting och lyckades med hjälp av några grannar lyfta långsidorna på plats. Jävligt roligt att bygga stomme!! Speciellt när man ställer allt på plats och kryssmätningen diffar på 1mm.
Starkt jobbat och kul att det gick snabbt och bra.
Måste fråga om ” dubbla hammarband” Det är tidigt på morgonen men jag förstår inte
 
N northernlight65 skrev:
Starkt jobbat och kul att det gick snabbt och bra.
Måste fråga om ” dubbla hammarband” Det är tidigt på morgonen men jag förstår inte
Ifall takatolen hamnar mellan stående reglerna så vill man inte att hammarbander sviktar, så man har en stående och en liggande :)
 
  • Hörn av trästomme i byggprojekt med stående och liggande träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Emil Svensson skrev:
Ifall takatolen hamnar mellan stående reglerna så vill man inte att hammarbander sviktar, så man har en stående och en liggande :)
Ok. Har aldrig sett en sådan lösning men vad har du för cc på reglarna och takstolarna? Mina tänkte jag ha 60 respektive 120 och då lirar de med varandra
 
N northernlight65 skrev:
Ok. Har aldrig sett en sådan lösning men vad har du för cc på reglarna och takstolarna? Mina tänkte jag ha 60 respektive 120 och då lirar de med varandra
Cc 60 och cc120, inte helt säkert att dom lirar beroende på vad du gör för lösning med yttersta takstolen. Dvs om den är i samma liv som stående reglarna eller blir lite förskjuten
 
  • Gilla
northernlight65
  • Laddar…
Igår åkte takstolarna på plats så idag blir det råspont och underlagsduk:rofl:
 
  • Nyuppförda trästomme och takstolar på en husgrund med byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatanm535 och 2 till
  • Laddar…
härligt, bra jobbat!
 
P Peter_Bromma skrev:
härligt, bra jobbat!
Kroppen är öm idag, måla plåttak på jobbet sen hem och kånka takstolar :coffee:
 
Snyggt jobbat!

Vid tillfälle får du gärna utveckla hur du förankrade syll och Leca i plattan. Blev det expanderbult rätt igenom allt eller?
 
A Amrich skrev:
Snyggt jobbat!

Vid tillfälle får du gärna utveckla hur du förankrade syll och Leca i plattan. Blev det expanderbult rätt igenom allt eller?
Slagborrmaskin med 14mm, rakt igenom leca och ca 10cm ner i plattan. Fyllde hålet med ankarmassa och tröck ner m10 gängstång :)
Sen borrade jag hål i syllen och trädde över den över gängstången. Sen några feta brickor och mutter (y)
 
  • M10 gängstång fastsatt i betongplatta med ankarmassa, genom en träsyll med en mutter och bricka på toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
Tack för snabbt och bra svar!

följdfrågor: Hur får man enklast ner ankarmassa i ett så djup hål (Leca+platta)?

körde du ankarmassa bara i plattan eller hela vägen upp till ovankant Leca?
 
Pipen var ganska lång sen tröck jag bara tills hela hålet blev fullt (y)
 
E Emil Svensson skrev:
Pipen var ganska lång sen tröck jag bara tills hela hålet blev fullt (y)
Suveränt, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.