Här kan ni följa mitt garagebygge.
Jag är precis klar med ritningarna som ska skickas in för bygglovet till kommunen.

Ritningar över en framtida garagebyggnad med mått och layout för norra och södra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad planritning av ett garageprojekt med måttangivelser, redo för bygglovsansökan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett framtida garage med måttangivelser och carport med saxtak, planerat för bygglovsansökan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning och dimensioner för ett garagebygge med specifikationer för nockbalkar och takåsar inklusive mått och belastningsnormer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hoppas att jag ska ha platan färdig gjuten till midsommar.

Delen med carport ska ha vanliga sax takstolar.
kommer fylla på här vart hän det lider!
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Bevakas!
 
Skickade in bygglovet 28/3 nu är det bara att ta det lugnt och invänta svar!
 
Handritad skiss av garageplan med måttangivelser, inklusive lyft och arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att jag blev sjuk så blev garage planen lite villande men nu jäklar är det tid att ta tag i det igän.
Planen liger i att komma i gång med markarbetet i slutet av mars början av april.

Någon som har mått på hur långt det är bra att ha mellan lyften fram till arbetsbänk?
man vill ju gärna ha runt 1 meter kvar från fronten på bilen till arbetsbänk.

Det som jag är lite osäker med på är måttet från yttervägg till lyften så som den är ritad nu är där ca 1m.
men detta livar inte riktigt med porten. Så kanske man får flytta allt lite närmre ytterväggen ändå för att det ska gå att köra in till liften. men man vill ju ändå ha plats till vägen så man kan jobba.
 
Gimner Gimner skrev:
[bild]

Efter att jag blev sjuk så blev garage planen lite villande men nu jäklar är det tid att ta tag i det igän.
Planen liger i att komma i gång med markarbetet i slutet av mars början av april.

Någon som har mått på hur långt det är bra att ha mellan lyften fram till arbetsbänk?
man vill ju gärna ha runt 1 meter kvar från fronten på bilen till arbetsbänk.

Det som jag är lite osäker med på är måttet från yttervägg till lyften så som den är ritad nu är där ca 1m.
men detta livar inte riktigt med porten. Så kanske man får flytta allt lite närmre ytterväggen ändå för att det ska gå att köra in till liften. men man vill ju ändå ha plats till vägen så man kan jobba.

Måtten mellan bil på lyft och arbetsbänk beror ju på vad du ska göra i garaget. En meter är ju rätt snålt om du ska ha en motorlyft och plocka ut en motor och växellåda samtidigt. Men ska du bara polera strålkastare går det ju bra.

En till sak att tänka på är att man gärna har lite svängrum runt arbetsbänken och skruvstycket. Att svetsa och bröta en meter från finbilen är inte alltid en bra ide :) . (Eller du kanske har svetsrummet innanför?)
 
Yeeeee Nu fick jag mitt bygglov så nu i vår blir det bygga av!!
 
  • Gilla
herrfredriksson
  • Laddar…
Handritad skiss av garageplan med måttangivelser, saxlifts plats markerad med röd rektangel och blå prickar för spolbrunnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir nog så att jag kommer fälla ned en saxlift i golvet för platsen skull.
Men dräneringen räcker det med ett rör så under den plattan man gjuter för liften eller man måste gå runt platan som man gör med hela garaget?

Dom blå prickarna symboliserar spolbrunnar
 
  • Gilla
herrfredriksson
  • Laddar…
Det borde räcka med ett rör under.
Lägg det lågt och tjockt med makadam över så håller sig ”gropen” torr.
Jag hade satt en golvbrunn i gropen också.
Plus golvbrunn eller ränna på andra sidan av garaget också.

//AA
 
Ett bra tips om du skall ha en saxlift är att gjuta ett helt hål för lyften som en stor fyrkant i stället för att göra separata brunnar för varje lyftplatta. Sedan tillverkar man en stadig plåt att lägga mellan lyftplattformarna så man inte kan snubbla. Detta gör det mycket enklare att installera lyftarna och dragning av hydraulslangar och elkablar.

Jag gjorde separata brunnar för varje lyft och det var ett jäkla mecka att få allt på plats eftersom de var gjutna ganska tight för att man inte skall kunna snubbla på mellanrummet. Sedan är det bra att armera utav helsike över röret som man gjuter in från kontrollpanelen eftersom betongen har en tendens att spricka där eftersom det blir tunt.

Lycka till
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
B Beppo skrev:
Ett bra tips om du skall ha en saxlift är att gjuta ett helt hål för lyften som en stor fyrkant i stället för att göra separata brunnar för varje lyftplatta. Sedan tillverkar man en stadig plåt att lägga mellan lyftplattformarna så man inte kan snubbla. Detta gör det mycket enklare att installera lyftarna och dragning av hydraulslangar och elkablar.

Jag gjorde separata brunnar för varje lyft och det var ett jäkla mecka att få allt på plats eftersom de var gjutna ganska tight för att man inte skall kunna snubbla på mellanrummet. Sedan är det bra att armera utav helsike över röret som man gjuter in från kontrollpanelen eftersom betongen har en tendens att spricka där eftersom det blir tunt.

Lycka till
Tack för riktigt bra tips.
Som du säger så är det nog enklare att fixa en stödig plåt att lägga i mellan.
Det är ju bra med om det skulle bli fel på något så kan man lyfta bort plåten och komma till. Och man behöver bara 1 brunn med.

Vad är det för lift du har?
Några bilder på den?
 
Jag kör en saxlyft i mitt garage försänkt. I mitten under är de en golvbrunn med oljeavskiljare. ( krav från kommun)
 
  • Saxlyft installerad i garage med försänkt område och golvbrunn med oljeavskiljare synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Zezoz och 1 till
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Jag kör en saxlyft i mitt garage försänkt. I mitten under är de en golvbrunn med oljeavskiljare. ( krav från kommun)
Vad är det för oljeavskiljare du har?
 
Gimner Gimner skrev:
Tack för riktigt bra tips.
Som du säger så är det nog enklare att fixa en stödig plåt att lägga i mellan.
Det är ju bra med om det skulle bli fel på något så kan man lyfta bort plåten och komma till. Och man behöver bara 1 brunn med.

Vad är det för lift du har?
Några bilder på den?
Jag köpte lyften för 13 år sedan via en bekant som importerade grejer från Kina redan på den tiden. Lyften är i princip samma som Verktygsboden sålde några år senare under varumärket Pela.

Bild på kontrollpanel och en överbelamrad lyftsektion.
 
  • Kontrollpanel för lyft med knappar märkta "Upp/Ner", nödstopp och strömbrytare, i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för en lyft och överbelamrad lyftsektion med diverse föremål på och omkring den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Hopps TS ursäktar att jag sticker emellan med en fråga.

Ni som har nedgjuten lyft med brunn i gropen; har ni fall i botten så det rinner ner i brunnen? Hur blir det då med lyften, är det inte väldigt noga att den står helt plant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.