För tre år sedan lät jag renovera badrummet.
Först nu inser jag att det finns minst ett fel i utfört arbete.
Badrummet är byggt med dold rördragning, och felet är att kopplingarna har gjorts inne i väggen. Av estetiska skäl valde man att sätta "kopplingsskåpet" i tvättstugan, som ligger vägg i vägg med badrummet. Jag har levt i tron att det är ett så kallat Säker Vatten-skåp.
Men nu inser jag att det bara är en inspektionslucka, och att den dagen kopplingarna börjar läcka så hamnar vattnet rakt ner i golvspånskivan. Ska dock nämna att kopplingarna är täta i dagsläget.
Firman som gjorde det är BKR-certifierad.
Tre frågor innan jag kontaktar firman:
* Är det rimligt att firman åtgärdar detta? Hur ska jag lägga fram problemet tydligast? Jag ser i hantverkarformuläret att vi kommit överens om att arbetet ska utföras enligt BKR:s regelverk. Men BKR reglerar väl inte rörkopplingar? Det är väl inte rimligt att vänta sig att en certifierad firma gör så här?
* Går det rent tekniskt att rädda upp detta inom regelverket?
* Ponera att firman svär sig fri och inte hjälper mig. Hur skulle ni ha gjort för att minska risken för problem i framtiden?
Fler inputs är välkomna!
Badrummet är byggt med dold rördragning, och felet är att kopplingarna har gjorts inne i väggen. Av estetiska skäl valde man att sätta "kopplingsskåpet" i tvättstugan, som ligger vägg i vägg med badrummet. Jag har levt i tron att det är ett så kallat Säker Vatten-skåp.
Men nu inser jag att det bara är en inspektionslucka, och att den dagen kopplingarna börjar läcka så hamnar vattnet rakt ner i golvspånskivan. Ska dock nämna att kopplingarna är täta i dagsläget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
* Är det rimligt att firman åtgärdar detta? Hur ska jag lägga fram problemet tydligast? Jag ser i hantverkarformuläret att vi kommit överens om att arbetet ska utföras enligt BKR:s regelverk. Men BKR reglerar väl inte rörkopplingar? Det är väl inte rimligt att vänta sig att en certifierad firma gör så här?
* Ponera att firman svär sig fri och inte hjälper mig. Hur skulle ni ha gjort för att minska risken för problem i framtiden?
Fler inputs är välkomna!
Blir nog svårt att få till det , blir nog att riva väggen en bit för att få till det
Går det några rör rakt ner från fördelarna om inte så kanske lite akutvård i förbyggande syfte , en byggplast fästes högt upp på skivan bakom och med utvik på sidorna allt till framkant nederdel och på sidorna av luckhålet , lite svårt att säga hur du ska göra men se själv och tänk
Sen det med godkänt är väl att ta i , kommer säkert mera om det
Går det några rör rakt ner från fördelarna om inte så kanske lite akutvård i förbyggande syfte , en byggplast fästes högt upp på skivan bakom och med utvik på sidorna allt till framkant nederdel och på sidorna av luckhålet , lite svårt att säga hur du ska göra men se själv och tänk
Sen det med godkänt är väl att ta i , kommer säkert mera om det
Går det att gjuta en botten nedanför?
Om det går kan du tätskikta botten och lägga ett rör på lägsta punkten som mynnar ut synligt på golvet.
Börjar det droppa från nån koppling så leds vattnet ut och du ser det.
Sen är väl det där knappast dolda kopplingar om du inte har fler i väggarna?
Lycka till!
Om det går kan du tätskikta botten och lägga ett rör på lägsta punkten som mynnar ut synligt på golvet.
Börjar det droppa från nån koppling så leds vattnet ut och du ser det.
Sen är väl det där knappast dolda kopplingar om du inte har fler i väggarna?
Lycka till!
Det är inte förenligt med säker vatten iaf, om det är förenligt med BKR vet jag inte. Dels ska skåpet vara tätt och dels ska läckageindikering/skvallerrör finnas och mynna ut i rum med tätskikt på golv.
Så har du inte tätskikt på golv i tvättstuga måste röret mynna ut i badrummet, dock kan skåpet sitta i tvättstugan. När de tar hål för röret bryter dom förvisso tätskiktet i väggen men sålänge det är en bit upp på väggen (dit en vattennivå på golv inte når) är det mer ett teoretiskt fel än det har betydelse i verkligheten.
Tycker helt klart att du ska ta upp det med firman, räkna inte med att dom är så sugna på att fixa det dock. Och vad du ska göra då har jag inga bra förslag på. I min värld borde dom kunna såga upp väggen i tvättstugan, trä på ett skåp på rören och därmed få skarvarna i skåpet, kan nog bli lite ”pyssligt” dock. Sen regla upp extra för att fästa skåpet.
Lycka till!
Så har du inte tätskikt på golv i tvättstuga måste röret mynna ut i badrummet, dock kan skåpet sitta i tvättstugan. När de tar hål för röret bryter dom förvisso tätskiktet i väggen men sålänge det är en bit upp på väggen (dit en vattennivå på golv inte når) är det mer ett teoretiskt fel än det har betydelse i verkligheten.
Tycker helt klart att du ska ta upp det med firman, räkna inte med att dom är så sugna på att fixa det dock. Och vad du ska göra då har jag inga bra förslag på. I min värld borde dom kunna såga upp väggen i tvättstugan, trä på ett skåp på rören och därmed få skarvarna i skåpet, kan nog bli lite ”pyssligt” dock. Sen regla upp extra för att fästa skåpet.
Lycka till!
är du säker på att eventuella läckage hamnar i rummet som skåpet sitter? har det på samma sätt hos mig skåpet sitter i klädkammaren av estetiska skäl men röret som tar hand om läckaget mynnar ut vid golv i badrummet.H HenrikP skrev:För tre år sedan lät jag renovera badrummet.
[bild]
Fler inputs är välkomna!
Jag kan inte reglerna så jag kan inte hjälpa dig att driva mot firman, men jag hade kopplat på vattenlarm. Finns olika lösningar, men princpen är typ att man har som en tvättsvamp ungefär som man trär över rör, så läckaget hamnar i svampen. I svampen finns larmtrådar som aktiverar ett larm, typ som en brandvarnare om den känner av fukt.
Börjar det smygläcka så detekterar man det i alla fall snabbt innan en stor skada äger rum.
Börjar det smygläcka så detekterar man det i alla fall snabbt innan en stor skada äger rum.
Jag hade liknande i mitt hus (dock gjort 1977) så jag göt upp en klack med gipsputs som lutar ut mot luckan, lade på Kiilto tätskikt folie i remsor (gick inte att komma åt med roller) som blev ett litet lapptäcke men tätt tillräckligt.
Börjar det läcka kommer vattnet att rinna mot luckan och ut på golvet så det syns.
Börjar det läcka kommer vattnet att rinna mot luckan och ut på golvet så det syns.
Tack för bra input!
Som någon sa så är ju inte anslutningarna dolda, utan inspekterbara. Men likväl så skulle jag inte märka en eventuell läcka, och jag kan ju inte gå och öppna luckan varje dag.
Jag har nu mailat firman, så får vi se hur dom reagerar.
Som någon sa så är ju inte anslutningarna dolda, utan inspekterbara. Men likväl så skulle jag inte märka en eventuell läcka, och jag kan ju inte gå och öppna luckan varje dag.
Jag är säker på att eventuella läckage hamnar rakt ner i mellanväggen, ner förbi golvspånskivan och vidare ner i bjälklaget. Som det är nu så finns det inget som styr ut eventuellt läckage i vare sig badrummet eller tvättstugan. Tvättstugan har tätskikt åtminstone på golvet, med uppvik osv.B b50gud skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 378 inlägg
Utförandet styrs av regelverket från säkert vatten (googla, regelhäftet är typ 20 lättlästa sidor). Och det ser väldigt fel ut. Att firman är BKR certifierad har inget med säkert vatten att göra. Men jag skulel nog titta lite i detalj på deras BKR certifiering. Det här felet är rätt basic, så kan de fuska med detta, så skulle jag inte lita på dem i andra frågor heller.
OM det går att ex. gjuta en botten i utrymmet med flytspackel. Så kan det gå att få bra i praktiken. Om det är öppet/halvöppet ner i väggen under idag, så kanske man kan täppa till med lite PU skum, och ha det som en botten för gjutningen.
En sådan efterhandsgjutning är i praktiken svår att få formellt tät. Det går inte att i efterhand montera tätskiktsmanschetter på rören som kommer upp ur gjutningen. Men om man stryker på ett rollat tätskikt en bit upp på rören så blir det i praktiken tätt nog. Här skall ju inte vara en kontinuerlig vattenbegjutning, som i ett riktigt våtrum. I värsta fall så kommer ju tätskiktet i utrymmet att behöva vara tätt en enda gång i sin livstid. Men formellt så skall det vara manschetter på rören.
OM det går att ex. gjuta en botten i utrymmet med flytspackel. Så kan det gå att få bra i praktiken. Om det är öppet/halvöppet ner i väggen under idag, så kanske man kan täppa till med lite PU skum, och ha det som en botten för gjutningen.
En sådan efterhandsgjutning är i praktiken svår att få formellt tät. Det går inte att i efterhand montera tätskiktsmanschetter på rören som kommer upp ur gjutningen. Men om man stryker på ett rollat tätskikt en bit upp på rören så blir det i praktiken tätt nog. Här skall ju inte vara en kontinuerlig vattenbegjutning, som i ett riktigt våtrum. I värsta fall så kommer ju tätskiktet i utrymmet att behöva vara tätt en enda gång i sin livstid. Men formellt så skall det vara manschetter på rören.
BKR är en certifiering för plattläggare och avser våtrum, det du nu har problem är ju rördragningen i ett angränsande rum som inte är utfört på ett för dagens läge yrkesmässigt sätt.H HenrikP skrev:Tack för bra input!
Jag är säker på att eventuella läckage hamnar rakt ner i mellanväggen, ner förbi golvspånskivan och vidare ner i bjälklaget. Som det är nu så finns det inget som styr ut eventuellt läckage i vare sig badrummet eller tvättstugan. Tvättstugan har tätskikt åtminstone på golvet, med uppvik osv.
finns två sätt att lösa detta som jag ser det att riva upp väggen i rummet där luckan sitter och sätta in ett skåp som är tätt i botten med avrinning till våtrummet då blir det korrekt utfört. kostar en del att göra om det ska dit yrkesmän.
alternativ två är det du redan fått förslag om att gjuta en botten och täta den och dra ut en avrinning till våtrummet inte helt godkänt enligt säker vatten men betydligt bättre lösning än nuvarande.
detta beror ju lite på vem som ska betala vilken lösning man väljer men du får ingen certifierad VVS firma att göra den billigare lösningen då de riskerar sin certifiering om de gör så.
mitt råd är att reklamera jobbet pga. det ej är yrkesmässigt utfört. och se hur de reagerar skulle dock inte driva det till domstol då det kan bli en dyr affär utan då välja att lägga pengarna på att lösa problemet.
Lycka till