Jag kom i dag in i mitt första BoKlok hus och skulle hjälpa till när en vägg skulle tas bort och ett kök skulle bytas ut. I väggen var det lös EKK dragen, i taket var Ekk ingjuten mellan kopplingsdosa på vägg och takdosor, i köksväggen hängde ingjutna kablar från taket sedan löst till apparatdosor. Det gav mig ett ypperligt tillfälle att prova att dra ur kabeln för att dra in en ny, men det var omöjligt det gick på tok för tungt och dessutom hakade den nya i spikskydden. Att byta till takdosan faller på sin orimlighet ingen vill betala mig för att bila hela vägen. Följden blir att jag kommer att spika kulo i hela lägenheten så att dom som köpt lägenheten får som dom vill.
Det enda positiva var att jag blev ännu mer övertygad om att lös kabel i väggar är ett skit som om möjligt ska undvikas.
Vad jag undrar är gör dom så här???

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Ja, samma sak i ett IKEA Boklok-hus från 2000 som jag gjorde ett jobb i. Jag borrade upp två hål till kallvinden och drog slang bort till en takdosa och monterade två stycken utanpåliggande lamputtag. När jag skulle dra i två tändtrådar till så upptäckte jag att det var en EKK 5G1,5 till takdosan från en kopplingsdosa på vägg och därifrån ner till brytaren. Jag fick borra ner en slang till kopplingsdosan och dra till takdosan. Från samma dosa drog jag även en slang ner till en garderob. Drog in en EKRK 5G1,5 och klamrade ner på väggen och borrade ut och monterade två rotdosor med 1 st vriddimmer och 1 st kron.
Det tog liiite mer tid än vad jag räknat med.

//Patrik

elmont skrev:
Vad jag undrar är gör dom så här?
Är du allvarlig?

De försöker bygga bostäder som folk har råd att köpa. En dåligt fungerande bostadsmarknad har fått priserna på begagnade (och därmed även nybyggda) bostäder att skjuta i höjden till den grad att unga, nya barnfamiljer och andra mindre kapitalstarka grupper inte längre kan få ett eget hem.

Alla har fått dra sitt strå till stacken. Så även elprojektören. Spottar, LED och färdigdragen FK i rör har fått stryka på foten.

Det blir ju väldigt billigt nu när dom vill ändra lite på rumsindelningen, elinstallationen blir väl nästan dubbelt så dyr som normalt. Genialiskt uträknat.
Nyfiken, vet du hur stor kostnadsskillnaden är på fördragen slang och kabel?? jag kollade precis nu och det skiljer ca 2:-/m, dom två kronorna får man lägga på dragavlastningar och spikskydd.
För mig som räknat på och utfört otaliga villor/lägenheter är det ingen överraskning det är vad jag vetat om i mååååånga år. Så vad som händer (i alla fall när det gäller el) är att folk blir grundlurade och köper en dålig produkt till samma kostnad som för en bra produkt.
Ps
Dessutom når antalet uttag inte ens Svensk standard, som normalt är den "botten" man ska bygga på. Dom enda som tjänar på det hela är väl Skanska som bygger.

Redigerat:
Med tanke på att det är IKEA och Skanska som ligger bakom så är det nog uträknat till sista skruven hur man bygger billigt....

Eller hur man kränger lågprisprodukter så att köparna tycker att dom gjort ett fynd.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Nyfiken, vet du hur stor kostnadsskillnaden är på fördragen slang och kabel?
Har Skanska dina priser?

O
Skanska har nog ännu bättre priser med ännu mindre skillnad...

Ett litet sidospår: När jag gick elektriker-linjen på gymnasiet på 80-talet vill jag minnas att vi fick lära oss att det var förbjudet med dold dragning av t.ex EKK. Minns jag fel eller har reglerna ändrats?

Enk Projektet skrev:
Med tanke på att det är IKEA och Skanska som ligger bakom så är det nog uträknat till sista skruven hur man bygger billigt....
Exakt, vi var och kikade på ett boklok i Visby innan vi köpte vårt hus. Det första man märkte var att när man slog igen ytterdörren så skallrade innerväggarna. Det var svartmögel på den ca 3år gamla vita träpanelen. Hela huset utstrålade öststatskvalité. En mäklare berättade senare att man byggde ett antal hus som senare visade sig bli för dyra fast man gjort allt för att hålla ner priserna. Husen blev svårsålda. (Kan iofs delvis berott på att husen står på minimala tomter, är exakt likadana och trädgårdarna består av en utrullad gräsmatta utan träd eller charm). För att få fart på boklok-projektet måste man bygga ännu billigare.... problemet bara var att det var omöjligt. Det fanns omöjligt något man kunde spara in på. Det var redan låg standard, billigaste vitvaror, billigaste virket, billigaste skruvar, billigaste färg osv.
Vem vill lägga 2-3mille på ett hus som kommer få höga renoveringskostnader i framtiden? Detta gäller nog många ny kelfärdiga hus..kvalitén blir lidande för att vinsten skall maximeras. Man kan fråga sig hur många nyckelfärdiga hus som står om 50år? Är hus också en förbrukningsvara? En slit-o-släng produkt?

Vi vågade inte chansa, köpte ett gammalt 70tals hus istället och renoverade blev både billigare och garanterat bättre.
Byggkraven kanske är för låga i nyckelfärdiga hus. Var och varannan verkar ju få bråka om saker med byggaren efter att de flyttat in?

• Gilla
Skell
  • Laddar…
Baggis skrev:
Ett litet sidospår: När jag gick elektriker-linjen på gymnasiet på 80-talet vill jag minnas att vi fick lära oss att det var förbjudet med dold dragning av t.ex EKK. Minns jag fel eller har reglerna ändrats?
Nya regler.....

Och det finns regler på hur det ska utföras, det är inte bara att hänga in kabel hur som helst.

Det är dags för landet "duktig" och resten av västvärlden att anpassa sig till en allt mer krympande plånbok. Många fina standarder och arbetssätt har växt fram under tider med "ständig tillväxt".

Det är nu slut på "den ständiga tillväxten" och vi kommer nu att få betala med standardsänkningar av alla de slag.

All denna "försvarsbyggnation" där vi bygger för att det skall vara enkelt att "flytta en vägg" eller "dra om kablarna i rören" osv kommer att upphöra. Även om tanken är god så kommer vi inte att ha råd med denna höga "standard" bara för att en av 100 bostadsägare kanske vill flytta en vägg om 20 år.

Arbetssätt och standarder kommer att monteras ner en efter en, oavsett vad vi tycker är bra eller dåligt.

http://urplay.se/170949

Redigerat:
Samma skräp i det NCC byggda kedjehus (-99) som vi bodde i tidigare. EKK överallt... I undertak och innerväggar hängde de löst, i dosor var de bara intryckta, ingen dragavlastning. Ingjuten EKK i väggar förekom på ett par ställen som jag såg.

Det hade nog gått fort där eftersom golvvärmen för badrummet hade hamnat utanför JFB också... Vi köpte huset när det var mer än 10 år gammalt så det hade varit så ända tills vi flyttade in... :surprised:

//Anders

När det gäller dom hus jag refererar till är ju inte (när det gäller el) arbetsmetoden dom använt inte billigare än den "vanliga" metoden. Det som gör el biten billigare är den låga standard dom har haft som tex, litet antal uttag, inga lamputtag i tak, inga uttag för fönsterbelysning, ett telejack i lägenheten, ett datauttag, ett antenuttag mm mm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.