Kapade dom 34x70 som jag hade kvar.
Fick upp lite panel på det, vill inte gå över fönstren för då måste blecken bort och det känns onödigt.

Delvis renoverat hus med ny träpanel under fönsterna och byggmaterial spritt omkring på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista varvet väntar jag med till sommaren, har satt insektsnät och det samlar ju upp massa skit, löv och sånt, som då blir kvar.

Blev en del panel kvar ändå, får kapa upp det i längder till balkongen och strölägga och kanske spänna ihop det med band eller reglar som skruvas ihop så kanske det är användbart i vår om jag inte hinner få dit det.

Blir lite inomhusjobb i vinter, ska prova få till rummet på andra våningen med kök och badrum.

Men mesta tiden i vinter blir nog på mitt första stora projekt, teåden "badrum och lägenhetsbygge" där ska det förhoppningsvis bli ett badrum gjort i vinter.
 
  • Gilla
Greatstomp och 3 till
  • Laddar…
Vart lite oense med den bättre hälften...

Hon tycker att mitten fönstren ska bort på den gaveln...

På första våningen så är det som en liten sovalkov där mitten fönstret. Den lägenheten är en 1a, det finns 2 fönster på baksidan.

På andra våningen är det en 3a, så det där är vardagsrum. Man kommer in mitt mot mitten fönstret, även här är det 2 fönster mot baksidan.

Jag sparar ju några 1000 lappar och kanske 2 dagars jobb totalt på att spika igen men jag är orolig att gaveln kommer se väldigt tom och konstig ut...

Vad tycker/tror ni?
 
RoTe
nino nino skrev:
Vart lite oense med den bättre hälften...

Hon tycker att mitten fönstren ska bort på den gaveln...

På första våningen så är det som en liten sovalkov där mitten fönstret. Den lägenheten är en 1a, det finns 2 fönster på baksidan.

På andra våningen är det en 3a, så det där är vardagsrum. Man kommer in mitt mot mitten fönstret, även här är det 2 fönster mot baksidan.

Jag sparar ju några 1000 lappar och kanske 2 dagars jobb totalt på att spika igen men jag är orolig att gaveln kommer se väldigt tom och konstig ut...

Vad tycker/tror ni?
Behåll fönstren
 
  • Gilla
tobbe9012 och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Behåll dem!
Och har du lyckats smita undan frågan om bygglov för fasadbyte tidigare så är det definitivt bygglovspliktigt att ändra fasaden och ta bort fönster.
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Vad säger hyresgästerna om att fönster försvinner
 
Han på andra våningen tyckte inte att hans behövde bara kvar.
Han på första, Han har ju sovalkov där så det har hängd nån tjock gardin över fönstret sen han flyttade in för flera år sen så det spelar nog ingen roll
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Behåll dem!
Och har du lyckats smita undan frågan om bygglov för fasadbyte tidigare så är det definitivt bygglovspliktigt att ändra fasaden och ta bort fönster.
Nja smita har jag ju inte jag har ju frågat och fått svar att byter jag inte färg så är det ok, fönstren däremot kan ju nån gnälla på att jag bytt...
Men grannarna kan jag aldrig tänka mig att har nåt emot att jag rustar upp huset och inte har jag hört att någon blivit anmäld i kommunen heller pga att man gjort "mindre" ändringar som fönsterbyte
 
Åsa Lund
Inser att smita var fel ord. Skulle nog stå slippa istället, sorry :oops:

Men att ta bort fönster tar bort vissa kvaliteter som huset har. Dagsljus är fint i bostäder.
Formellt tror jag inte att rum utan fönster får kallas "rum" när man hyr ut lägenhet.
Att någon haft ett draperi för fönstret i flera år ska inte sabba för nästa hyresgäst som kanske hellre har en rullgardin och släpper in ljuset under dagarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nej så är det, jag är ju själv skeptisk till att ta bort...
En skiss på hur lägenheten på första våningen ser ut.

Sovalkoven är alltså vid wc

Handritad skiss av en lägenhetsplan på rutigt papper med markerade fönster och rum, inklusive WC och sovalkov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så fönster finns det
 
Skiss på vardagsrum våning 2

Handritad skiss av vardagsrum på våning två med möbler och mått antecknade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vintern närmar sig och taket över trappen skulle ju varit på plats känner jag...

Tak över trappa med snö, intill balkong och husvägg med belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag flyttar upp taket så framkanten kommer i samma höjd som balkongen då behöver jag bara kapa dom delarna som sticker ner nedanför snedsträvorna, 4a snitt så är det klart.

Tror ni det kommer se konstigt ut att flytta upp taket 2-3dm?
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Inte konstigare än vad det ser ut nu :p
 
  • Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
Är taket ett krav ?
 
Känns som att det faktiskt kommer att se bättre ut om det linjerar i framkant.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Är taket ett krav ?
Krav? Nej men på vintern så går man bara ut utan att sopa / skotta av trappen så den är väl snarare ett måste för att inte ha 50cm snö med ett spår i...
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.